Strategisiin asiakkuustutkimuksiin liittyviä haastatteluja toteuttaessani olen havainnut, että asiakkaiden voi olla vaikea sanoa läheiselle kumppanille jos jokin asia on pielessä tai jos mielessä on muutostoiveita yhteistyöhön liittyen. Suomalaiseen ajattelumalliin kuuluu, että pienestä ei viitsitä valittaa. Tämä saattaa johtaa siihen, että pitkän ajan kuluessa kärjistyneet asiat ja kasvaneet ongelmat tulevat yrityksen tietoon vasta sitten, kun ollaan jo todellisten ongelmien äärellä. Tässä vaiheessa joudutaan keskittymään virheiden ja ongelmien reaktiiviseen korjaamiseen.
Strategisen asiakkuustutkimuksen kautta saadaan ennakoivaa tietoa asiakkaiden ajatuksista ja ne saadaan käännettyä konkreettisiksi kehitysehdotuksiksi, suoraan asiakkaiden suusta. Haastatellut asiakkaat myös arvostavat sitä, että heidän mielipiteitään ja kehitysehdotuksiaan todella halutaan kuulla.
Toisaalta jos yhteistyö sujuu hyvin, jää positiivinen palaute usein antamatta. Jos asiakas on hiljaa silloin kun kaikki on hyvin, saattaa organisaatiolta mennä ohi myös hyviä asioita. Niitä, joita asiakkaat todella arvostavat ja joista kannattaisi pitää tiukasti kiinni. Myös nämä asiat saadaan esiin ja yrityksen hyödynnettäväksi monipuolisten ja kokonaisvaltaisten asiakaskeskustelujen avulla.
Mikäli haluat kuulla lisää erilaisesta tavastamme toteuttaa strategisia asiakkuustutkimuksia, ota yhteyttä kirjoittajaan tai jätä yhteydenottopyyntö sivun alalaidassa olevan painikkeen kautta.