Takavuosilta on mieleeni jäänyt hauska ruotsinkielinen TV-hupailu. Eräässä sketsissä irvailtiin mielenosoituksille, joita tunnutaan järjestettävän milloin mistäkin tärkeästä tai vähemmän tärkeästä syystä. Mielenosoituksissahan ihmiset usein kirjoittavat kiteytetyt mielipiteensä kyltteihin ja näin viestivät muulle maailmalle ajatuksiaan.
Kyseisessä sketsissä yksi mielenosoittaja oli ratkaissut kiteyttämisen ja kohdentamisen ongelmat kirjoittamalla omaan kylttiinsä ”Nej till allt!” Riemastuttava oivallus – voihan samaa kylttiä käyttää kaikissa tilanteissa ja kaikissa yhteyksissä ilman sen kummempia perusteluja.
Minäkin tunnen muutamia ”nej till allt” -ihmisiä. Kaiken vastustaminen – ainakin sellaisen jota ei itse ole keksinyt – kertoo osin yleisestä asenteesta, mutta väitän sen kertovan myös ymmärryksen puutteesta. Tahallisesta tai tahattomasta. Ei siis tiedon tai informaation vaan ymmärryksen. Yrityksissä informaation jalostumiseksi ymmärrykseksi tarvitaan kolme asiaa: tilaisuus, tahto ja toteutus. Tilaisuus kohdata informaatiota riittävän usein ja helposti. Tahto tutustua siihen; kuunnella avoimesti ja ennakkoluulottomasti. Toteutuksen tulee olla selkeä, ristiriidaton, mielellään kaksisuuntainen ja kiteytetty. Hyvä viestintä ja viestintäkulttuuri ovat ne työkalut joilla yritys voi kasvattaa ymmärrystä sidosryhmissään. Ja kun ymmärrys lisääntyy vähenee myös vänkäävä vastustus. Kannattaa kokeilla.