80-luvun auton puskurit notkuvat, verhoilu repsottaa, moottori yskii ja ruoste loimottaa. Uskollinen ajoneuvo tekee silti tehtävänsä. Vie perille ja tuo takaisin. Mutta mihin katosivat ystävät etupenkiltä? Miksi liftarit laskevat peukalonsa? Miksi naapurit hymyilevät? Miksi muut menevät menojaan? Pitäisikö tehdä jotain?
Auto kaipaa selvästi ”tuunausta.” Ammattilaisten näkemystä, osaamista ja otetta. Yllätyksellisiä villejä virityksiä, joilla vanha uskollinen saadaan täysin uuteen iskuun. Liekkejä konepeltiin, pizzauuni takaikkunalle, miljoonan watin soitin ja 40-tuuman tauluTV hansikaslokeroon. Kyllä sitten kelpaa. Viis siitä mitä muut ajattelevat.
Liiketoimintaakin voi ”tuunata.” Vanhat, vaikkakin toimivat, ajattelumallit ja toimintatavat kannattaa aika ajoin pistää vähintään suurennuslasin alle. Joskus moukarinkin. Huomiotalouden aikakaudella perustehtävän suorittaminen ei aina yksin riitä. Tarvitaan rohkeutta etsiä rajoja sekä uusia innovaatioita. Akvaario tai kristallikruunu autossa on karvanopat päihittävää innovointia. Olemassa olevien asioiden yhdistämistä uudella raikkaalla (ja radikaalilla) tavalla. Mikähän olisi liiketoiminnassa?
Ei muuta kuin viedään business pajalle! Toisin kuin televisiossa, tämä ”tuunaaminen” on läpinäkyvää ja yhdessä asiakkaan kanssa tehtävää. Alussa selvitetään realistinen alkutilanne ja strateginen tahtotila. Sitten vain hihat heilumaan. Lopputuloksena syntyy kilpailuetua, uusia toimintakonsepteja ja prosesseja. Energiaa, oivalluksia ja tuloksia. On hyvä myös muistaa, että riittävän elastinen liiketoiminta kestää iskuja paremmin.