Ilman visiota ja strategiaa yrityksemme on kuin laiva, joka ajelehtii tuulien mukana ja kukaan ei sitä johda. Pelkkä suunnan löytyminen ei kuitenkaan yksistään riitä, vaan meidän tulee myös varmistaa, että henkilöstö on sisäistänyt suunnan ja todeksi elää sitä.
Oletko joskus matkustanut laivalla, jolla ei ole tiettyä päämäärää?
Suomessa on paljon pk-yrityksiä, joissa visio ja strategia on tehty, mutta valitettavasti löytyy myös paljon yrityksiä, joiden toiminta perustuu omistajan/yrittäjän intohimoon ja osaamiseen, joka vie eteenpäin, mutta selkeä visio (tavoite) ja strategia (toimintasuunnitelma) puuttuvat tai ne ovat omistajan/yrittäjän päässä ajatuksina.
Kaikille selkeän ja ymmärrettävän vision avulla mahdollistamme koko henkilöstölle ymmärryksen siitä, mitä haluamme olla ja tavoitella, ja millä keinoilla sinne pääsemme ja varsinkin, kun jokainen työntekijä ymmärtää paikkansa tässä kokonaisuudessa, lisää se sitoutumista ja työtyytyväisyyttä. Tämä on vahva väite, mutta se perustuu useisiin tutkimuksiin, joissa on tarkasteltu Suomessa työntekijöiden työtyytyväisyyttä.
Strategian haasteena on myös se, että se ei ole kiveen kirjoitettu, vaan meidän tulisi sen tekemisen jälkeen tarkastella sitä säännöllisesti. Valitettavan usein pk-yrityksissä ei ole rakennettu tarvittavaa johtamisjärjestelmää varmistamaan strategian toteuttamista ja vision toteutumista.
Hyvin suunniteltu on enemmän kuin puoliksi tehty.
Strategiasparrauksesta hyötyä?
Strategiasparrauksessa käydään yleensä kolme vaihetta läpi huomioiden yrityksen nykytila, tavoitteet, ihmiset ja markkinoiden muutokset. Vaikka strategiasparraukselle on luotu runko, räätälöidään se silti aina asiakasyrityksen tilanteen mukaan. Asiakkaamme kiittävät meitä kumppanina erityisesti käytännönläheisyydestä, ketteryydestä sekä arkeen viemisen toimintatavoista ja oivalluttamisesta. Mitkä nämä strategiasparrauksen kolme vaihetta sitten ovat? Lue tarkemmin whitepaperistamme!
Tuliko tunne, että strategianne voisi kaivata tarkastelua kumppanin kanssa? Ole yhteydessä, niin pohditaan yhdessä!
Pk-yrityksen tavoite ja suunta
Lähtiessämme matkalle, on meillä tarkoituksena päästä johonkin. Kun mietimme yrityksen strategiaa, on siinä juuri tästä kyse. Se on matka tai reitti (strategia), jolla pääsemme haluttuun kohteeseen eli tavoitteeseen (visioon) ja kulkuväline tässä tapauksessa on se keino, jolla sinne päästään. Ilman visiota ja strategiaa yrityksemme on kuin laiva, joka ajelehtii tuulien mukana ja kukaan ei sitä johda.
Lataamalla whitepaperin saat käytännön opit ja syvällisemmän ymmärryksen strategiasparrauksen askelmerkeistä. Lataa whitepaper täyttämällä lomake!
Lue lisää muutoksen vauhdittamisesta
Tilaa uutiskirjeemme
Haluaisitko saada tuoreinta tietoa muutoksen vauhdittamisesta ja liiketoiminnan kehittämisestä suoraan sähköpostiisi?
Liity avainhenkilöiden joukkoon, joille kokoamme ja toimitamme parhaat palat suoraan omaan sähköpostiisi.
Halutessasi voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin vain.
Ota yhteyttä
Jutellaanko lisää PK-yrityksen kehittämisestä?