Liiketoiminnan kehittämisen todelliset tulokset ja tässä vaadittujen muutosten onnistuminen lähtee aina organisaation ihmisistä. Nykyisen haastavan taloudellisen tilanteen vallitessa on erityisen tärkeää, että liiketoiminnan muutoksen muotoilu tehdään oikeista lähtökohdista oikeilla tavoilla.
Olemme tunnistaneet 3 tärkeää näkökulmaa onnistuneisiin liiketoiminnan muutoksiin. Keskiössä on aina ihmisten kautta, ihmisille.
1. Tunnista joukkueen lähtökohdat
Jokainen yksilö on mukana kussakin muutosmatkassa omilla lähtökohdillaan, odotuksillaan ja varauksillaan. Osa meistä on mukavuusalueella jalat maassa ja osa meistä on jo monta askelta innokkaina muuta joukkuetta edellä. Kehitys ja maksimaaliset muutokset eivät ole mahdollisia vain yhdenlaisen profiilin joukkueella, vaan moninaisuus on itse asiassa vahvuus ja kaikkia tarvitaan. Joukkueen ja avainpelaajien keskeiset suhteet ja tähän liittyvä sydänindeksi ratkaisevat sen, kuinka paljon ja miten nopeasti organisaatio kykenee saavuttamaan päämääränsä.
Millä alueella sinä johtajana olet muutoksessa mukana? Miten johdonmukaisesti autat itse ihmisiä pois mahdolliselta pelkoalueelta?
2. Yhteinen suunta
On myös tärkeää tunnistaa, missä kukin yksilönä pelaa, mihin ketjuun kuuluu ja miten koko systeemi kulkee oikeaan suuntaan. Täydellisen roolikirkkauden ja oman työn merkityksellisyyden lisäksi kehityksessä sallittu riittävä määrä innovointia rikastaa toimintaa ja strategiaa. Nämä ”sivuenergiavirrat” tulee luonnollisesti kuitenkin saada mukaan itse päävirtaan kohtuuajassa, tai sitten luopua panostuksista.
Miten hyvin yrityksenne liiketoiminnan kehittämisen kokonaisuus pelaa samaan maaliin? Miten paljon ja usein rikastatte toimintaa ja strategiaa innovoinnilla?
3. Jaettu ymmärrys
Lisäksi liiketoiminnan kehityksessä ja tässä tarvittavien muutosten muotoilussa on ehdotonta selkeys, fokus sekä priorisointi. Se mikä on oikeasti tärkeää, on tärkeää. Samalla jos kaikki on tärkeää, niin mikään ei ole tärkeää. Puhu muutosmatkalla oikealla kielellä ja käytä terminologiaa, joka on kaikille tuttua. Yrityksen ja kunkin organisaation oman ”twistin” löytäminen ja soveltaminen on tie menestykseen liiketoiminnan kehityksessä ja tämän vaatimissa muutoshankkeissa. Tee asioista arjessa läsnä olevia, konkreettisia.
Onko liiketoimintanne kehittämisen vetovoimana yhteinen palo? Miten tämän määrityksessä on otettu henkilöstö mukaan? Entä muutoksen askelmerkit ja mikä yrityksenne arjessa muuttuu ja mikä ei?
Kiinnostaako tietää, miten liiketoiminnan kehittäminen ihmisten kautta, ihmisille esimerkkiyrityksessä näyttää? Lataa whitepaper tai ole yhteydessä, niin voimme keskustella, miten ihmisten mukaanotto muutoksessa saadaan parhaiten sopimaan juuri teidän yrityksenne tilanteeseen.
Harri Helander
Muutoskonsultti
040 584 1145
harri.helander@balentor.fi
Muutos on investointi - ihmisiin ja liiketoimintaan
Muutokseen lähdettäessä, ja myös matkan varrella, kokonaiskuvan siitä, mitä halutaan muuttaa ja miten, tulee olla kirkas. Näin saadaan organisaatio ja sen ihmiset mukaan muutokseen.
Lue lisää ihmislähtöisestä liiketoiminnan kehittämisestä
Ota yhteyttä
Kerro hieman tilanteestanne ja tavoitteistanne, niin katsotaan yhdessä teille sopiva kokonaisuus.
Jos tarjouspyynnössänne on liitteitä, voitte lähettää tarjouspyynnön osoitteeseen
info@balentor.fi