Olemme jo jonkin aikaa eläneet henkilöstökyselyiden uutta aaltoa. Huomio on täysin ansaitusti käännetty henkilöstölle merkityksellisten asioiden tunnistamiseen ja kehittämiseen. Mutta se ei enää riitä. Markkinatilanteen kiristyessä yhtä tärkeään rooliin nousee organisaation liiketoiminnallisten ja strategisten tavoitteiden saavuttaminen.
Pohjimmiltaan henkilöstökyselyn tulisi vastata kysymykseen: Miten rakennamme kulttuuria, joka auttaa meitä menestymään?
Jos kysymystä lähestytään vain henkilöstölle merkityksellisimpien asioiden kautta, on vaarana, että organisaatiolle elintärkeät teemat jäävät piiloon. Myös siinä tapauksessa, että nämä teemat ovat todellisuudessa myös henkilöstölle erittäin merkityksellisiä.
Antakaapa, kun avaan asiaa parin esimerkin kautta.
- Jos henkilöstöä pyytää priorisoimaan, mitkä asiat heitä motivoivat työssä eniten, yrityksen taloudellinen menestys ei todennäköisesti nouse listalla kovin korkealle. Sen sijaan työpaikan varmuus ja pysyvyys löytyy tyypillisesti läheltä kärkisijoja. Johdon näkökulmasta katsottuna taloudellinen menestys on kuitenkin keskeinen tekijä työpaikkojen varmuuden taustalla.
- Kun johto alkaa puhua tehokkuudesta ja kannattavuudesta, henkilöstö näkee herkästi punaista. Mieleen nousee tehostaminen, muutosneuvottelut ja työkuormituksen kasvu. Tehokkaampi työskentely voi kuitenkin tarkoittaa myös priorisointia ja sujuvampia toimintatapoja, jotka pikemminkin vähentävät työkuormitusta. Samalla turhautuminen vähenee ja työn imu lisääntyy.
Toisinaan kuulee sanottavan, että HR on irti liiketoiminnasta ja henkilöstökyselyä saatetaan jopa pitää pelkkänä ”HR:n puuhasteluna”. Yksi syy tähän on mielestäni se, että käsiteltävien teemojen yhteys yrityksen liiketoimintaan jää ohueksi. Kuten edellä olevat esimerkit osoittavat, samat teemat voivat näyttäytyä johdon ja henkilöstön suuntaan hyvin eri tavalla.
Strategiasta käsin rakennettu henkilöstökysely tavoittaa molemmat maailmat. Sen kautta voidaan tarkastella liiketoiminnan tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja konkretisoida strategisten teemojen ilmenemistä arjen kulttuurissa. Kokonaisuuden täydentää henkilöstön näkökulma: mitä he tarvitsevat voidakseen sitoutua osaksi kulttuuria, joka vie organisaatiota kohti menestystä?
Meeri Martimo
Tutkimus- ja kehitysasiantuntija
050 441 1899
meeri.martimo
@balentor.fi
Henkilöstökysely omistautumisen ja liiketoiminnan kehittämisen tukena
Kolmen askeleen kautta kiinni aitoihin hyötyihin.
Henkilöstökysely on ihan hyödyllinen, mutta kyllä siitä saa enemmänkin irti.
Ovatko aiemmin toteuttamanne henkilöstökyselyt tuottaneet haluamianne tuloksia?