image Back to basics: Strategiatyön perusteet haltuun image Suositteluhalukkuus tapissa mutta asiakas vaihtaa kumppania

Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?


    Miksi muutokset epäonnistuvat? – Tunnista 4 kriittistä tekijää

    Useiden tutkimusten mukaan, jopa 70% muutoksista ei saavuta tavoitteitaan. Koska muutosjohtaminen on jokaiselle yritykselle ja organisaatiolle entistä tärkeämpi ydinkyvykkyys, on hyvä ymmärtää ilmiötä syvemmin. Tässä artikkelissa tutustumme tarkemmin onnistumisen 4 kriittiseen tekijään.

    1. Muutoksen johtamiskyvykkyys on heikkoa; ei riittävää panostusta toteutuskykyyn ja kehittymiseen.

    Muutoksen läpiviennissä johtamisen merkitys johtoryhmästä keskijohtoon sekä lähijohtajiin on aivan ytimessä. Liian usein johtamisketju ei toimi linjakkaasti, vaan katkoksia syntyy erityisesti keskijohdon tai lähijohdon osalta. Eri tason johtajia ei tueta riittävästi muutostarpeen sisäistämisessä eikä muutosjohtamisen kyvykkyyteen ei panosteta riittävästi.

    Erityisesti keskijohto ja lähijohtajat muodostavat muutoksen kulttuurillisen selkärangan ja siksi heidän tukemiseensa panostaminen on osoittautunut tärkeäksi investoinniksi sekä onnistumistekijäksi.

    2. Muutoksen taustalla oleva strategia ja merkitys ei ole riittävän selkeä tai viestitty.

    Nopean muutoksen toimintaympäristössä strategisen tiekartan merkitys korostuu. Usein ylin johto ja hallitus neuvonantajineen ovat laatineet huolellisesti strategiaa. Pullonkaulana ei olekaan yleensä itse strategia, vaan miten se on kiteytetty eri johtamistilanteisiin ja miten siitä viestitään eri tilanteissa. Onko se yhteinen ja jaettu?

    3. Henkilöstöä ei ole huomioitu riittävästi strategian laatimisessa, erityisesti toimeenpanossa.

    Henkilöstön osallisuus ja toimijuus suhteessa strategiseen muutokseen on keskeinen onnistumistekijä. Kyse ei ole siitä, että kaikkien tulee osallistua kaikkeen tai päätöksenteon demokraattisuudesta. Ratkaisevaa on synnyttää osallisuuden ja toimijuuden tunne mahdollisimman monelle. Harva meistä on parhaimmillaan tai omistautuu tulevaisuuteen, jos kokee itsensä ulkopuoliseksi. Tämän vahvistaa myös uusin aivotutkimus. Ellemme pysty vahvistamaan rohkeuden tunnetta muutoksessa, pelko ja passiivisuus ottavat vallan. Seurauksena epärationaalista käyttäytymistä, joka estää tai hidastaa etenemistä ratkaisevasti.

    4. Muutoksen edellyttämiin uusiin rakenteisiin ja kyvykkyyksiin ei ole panostettu riittävästi.

    Muutoksen inhimillisen puolen lisäksi on tärkeää suunnitella loogisesti myös muut muutosta edistävät tekijät. Ilman rakenteiden uudistamista fiksusti tukemaan uutta suuntaa, voi hyväkin tunnelma jäädä piippuun. Samoin tärkeää on tunnistaa millaisia uusia kyvykkyyksiä uudet tavoitteet edellyttävät. Usein uudet kyvykkyydet jäävät tunnistamatta, jolloin niistä tulee muutosta hidastava tai jopa estävä tekijä.

    Johtopäätökset

    Onnistuneen muutoksen läpivienti ja johtaminen ei ole helppoa. Mutta se on ratkaisevaa organisaation tulevaisuuden onnistumisen ja muutosmatkan pienten voittojen kannalta. Panostaminen muutoksen kriittisiin onnistumistekijöihin on tutkitusti investointi, joka maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin.

    Olemme kiteyttäneet yli 30 vuoden kokemuksemme sadoista muutoshankkeista muutoksen vauhtipyöräksi, jossa kuvatut 4 onnistuneen muutoksen elementtiä on konseptoitu saumattomaksi kokonaisuudeksi.

    Mikäli muutoksen suunnittelu, muutosjohtajuuden valmennus tai muutosmatkanne muotoilu ovat teille ajankohtaisia, ottakaa rohkeasti yhteyttä ja jatketaan keskustelua tilanteeseenne räätälöidyn näkemyksen tuottamiseksi.

    Uskallamme luvata, että joukkueemme kokemukset vastaavista muutoksista tuottavat teille merkittävää lisäarvoa.

    Kiinnostuitko muutoksen läpiviennistä? Ota meihin yhteyttä!

    Pekka Järvinen
    Yritysvalmentaja ja toimitusjohtaja
    0400 483 792
    pekka.jarvinen@balentor.fi

    OPAS

    Muutoksen läpivienti

    Tässä oppaassa esittelemme muutoksen läpivientimallimme. Käymme vaihe vaiheelta, miten niin suuret kuin pienetkin muutokset viedään paperilta organisaation arkeen onnistuneesti. Huomioimme mallissa myös, miten johtaminen ja viestintä kytketään muutokseen.

    Oppaan luettuasi muutos ei kuulosta enää vaikeasti hahmotettavalta kokonaisuudelta, vaan tarkalta, konkreettiselta ja toteutettavissa olevalta suunnitelmalta.

    Ota yhteyttä
    Keskustellaan teidän tarpeistanne strategiatyön saralla.

    Kerro hieman tilanteestanne ja tavoitteistanne, niin räätälöidään teille sopiva kokonaisuus yhdessä.

      Avatar photo
      Pekka T. Järvinen
      Yritysvalmentaja, toimitusjohtaja
      0400 483 792
      Kirjoitukseen liittyvät
      • Kaikki
      • Kirjoittajan
      • Kategorian