image Suositteluhalukkuus tapissa mutta asiakas vaihtaa kumppania image Jääkö strategia hähmäiseksi?

Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?


    Muutoksen vieminen käytäntöön

    Muutoksen vieminen käytäntöön

    Tutkimuksien mukaan yrityksien muutokset epäonnistuvat usein, ja syyksi nähdään yleensä puutteellinen toteutus. Tämä on kuitenkin vain osa ongelmaa – usein yhtä merkittävä tekijä on väärä diagnoosi nykytilanteesta. Ennen kuin mietitään, miten muutos tehdään, on ensin määriteltävä tarkasti, mitä muutetaan ja mihin toimenpiteet kohdistetaan aluksi.


    Muutoksen vieminen käytäntöön voi aiheuttaa haasteita jo alkuvaiheessa. Vaikka tiedettäisiin, mitä muutoksessa täytyy saavuttaa, ei välttämättä ole selkeää, mihin asioihin tulee keskittyä ja kuinka muutos viedään onnistuneesti läpi. Muutoksen jakaminen selkeisiin vaiheisiin auttaa hahmottamaan muutoksen kokonaisuuden ja helpottaa muutoksen hallittavuutta. Muistathan: Muutoksessa ei ole kyse ainoastaan määränpäästä, vaan myös matkasta! Onnistuneen muutoksen läpiviennissä nykytila, muutostavoitteet, eri vaiheet ja tarvittavat toimenpiteet ovat kaikkien tiedossa ja kirkkaasti ymmärrettyjä. Tässä blogissa tutustumme muutoksen käytäntöön viemisen viiteen eri vaiheeseen.



    Nykytila ja tavoitteet

    Ensimmäinen askel on määritellä nykytila ja tavoitteet. Pohdi: Mitä muutoksella halutaan saavuttaa? Tässä vaiheessa tarkastellaan nykytilannetta suhteessa muutostavoitteisiin. Tätä varten tehdään määrällinen tai laadullinen kartoitus, joka paljastaa organisaation mahdolliset muutostarpeet suhteessa muutostavoitteisiin. Seuraavaksi asetetaan aikaan sidotut tavoitteet. Muutostavoitteiden saavuttaminen ei kuitenkaan ole yksioikoista – monia reittejä voi johtaa samaan päämäärään!

    Toteutuksen valinta skenaarioiden avulla

    Vaihtoehtoisia polkuja voidaan tutkia skenaariotyön avulla, jossa arvioidaan kunkin skenaarion hyödyt, riskit ja vaikutukset asiakkaisiin, organisaation tuloksiin, henkilöstöön ja talouteen. Valitse näistä parhaat muutosskenaariot – voi olla hyödyllistä valita useita skenaarioita tai niiden osia, joko yhdistelmänä tai erillisinä. Nyt tiedämme, miten muutosta lähdetään viemään eteenpäin!

    Vaiheistettu tiekartta

    Seuraavaksi laaditaan muutokselle tiekartta, joka jakaa muutosprosessin selkeisiin vaiheisiin. Jokaiselle vaiheelle määritellään selkeät tavoitteet ja mittarit sekä konkreettiset muutosjohtamisen toimenpiteet ja vastuuhenkilöt. Muista ottaa henkilöstö mukaan suunnitteluun ja toimeenpanoon – onnistuminen varmistetaan hyvällä yhteistyöllä!

    Muutosviestintä ja muutosjohtaminen osaksi tiekarttaa

    Muutosviestintäsuunnitelma nivoutuu osaksi tiekarttaa. Viestinnän vastuut ja toteutustavat määritellään eri vaiheisiin. Muutosjohtamisessa ajoitus ja oikeiden viestinnän kohderyhmien huomioiminen ovat ratkaisevia tekijöitä onnistumiselle. On tärkeää, että sekä fyysistä että ihmisiin kohdistuvaa muutosta johdetaan rinnakkain. Selkeä, vaiheittain etenevä tiekartta on tässä korvaamaton apu.

    Muutoksen ketterä toimeenpano

    Seuraavaksi suunnitellaan ja tarkennetaan ensimmäisen vaiheen toimenpiteet suhteessa muutostavoitteisiin. Toimenpiteet toteutetaan aikataulussa ja sovittujen vastuiden mukaisesti. On tärkeää varmistaa, että muutos etenee ja ihmisten johtaminen muutoksessa on mukana prosessissa. Jos vastuuhenkilöillä ei ole tarvittavaa kyvykkyyttä muutoksen johtamiseen arjessa, tulee näitä kyvykkyyksiä kehittää.


    On hyvä muistaa, että muutoksen vieminen käytäntöön ei ole ainoa tavoite. Suunniteltuja toimenpiteitä tulee jatkuvasti arvioida ja niistä tulee oppia: Saavutetaanko toimenpiteillä halutut muutostavoitteet? Mitä meidän tulee muuttaa toiminnassamme, jotta halutut muutostavoitteet saavutetaan?




    Lue lisää onnistuneesta muutoksen läpiviennistä oppaassamme, jossa kerromme yksityiskohtaisemmin, miten muutos viedään käytäntöön.


    Ota yhteyttä

    Kerro hieman tilanteestanne ja tavoitteistanne, niin räätälöimme juuri teille sopivan kokonaisuuden.

      Avatar photo
      Balentor
      Me olemme kumppanisi muutoksessa ja kehityksessä. Autamme asiakkaitamme saavuttamaan päämääränsä toteuttamalla laajoja kehitysohjelmia, räätälöityjä täsmävalmennuksia sekä tutkimuksia ja arviointeja. Toimimme erityisesti johtamisen, asiakaskokemuksen, myynnin sekä työyhteisön kehittämisen alueilla.
      Kirjoitukseen liittyvät
      • Kaikki
      • Kirjoittajan
      • Kategorian