Kuulen harmittavan usein henkilöstön suunnalta kommentteja, että strategia on hähmäistä yläpilveä, joka ei konkretisoidu muutostarpeiksi oman työn tai tiimin näkökulmasta. Strategia on voitu kyllä tavoitteistaa liiketoimintamittareiden kautta esimerkiksi niin, että tavoitellaan erinomaista palvelukokemusta asiakkaille. Usein kuitenkin paremman palvelukokemuksen tuottamisen panostekijöitä ei ole kuvattu. Pelkkä liiketoimintamittari ei kuvaa muutosta riittävästi henkilöstön näkökulmasta vaan tarvitaan lähempänä työn tekemistä olevia asioita.
Strategian konkretisoinnissa yksi hyvä keino on määritellä strategisen muutoksen edellyttämät kyvykkyydet ja tuottaa palautetietoa niistä sekä yksilö että tiimitasolle. Kun strategiset tavoitteet ja päämäärät muuntuvat konkreettisiksi osaamisiksi, toimintamalleiksi ja työkaluiksi, voidaan niitä kehittää ja soveltaa jokapäiväisessä työssä. Tämä ei ainoastaan lisää työntekijöiden motivaatiota ja sitoutumista, vaan myös parantaa organisaation suorituskykyä.
Strategisten kyvykkyyksien kehittäminen syventää myös yhteistä ymmärrystä strategisista vaatimuksista. Yhteinen ymmärrys luo vahvan perustan yhteistyölle ja uuden rakentamiselle, ja varmistaa, että kaikki tekevät työtä samojen olennaisten asioiden kanssa. Strategiset kyvykkyydet ovat organisaation pitkäjänteisen menestyksen kannalta kriittisiä, sillä ne mahdollistavat kilpailuetujen saavuttamisen ja ylläpitämisen.
Tutustu tarkemmin strategisten kyvykkyyksien kehittämiseen
https://www.balentor.fi/strategiset-kyvykkyydet
Kiinnostuitko asiakaskokemuksista? Ota meihin yhteyttä!
Jouni Kahelin
Tutkimusjohtaja
0400 894 959
jouni.kahelin@balentor.fi
Lue lisää asiakkuuksista
Ota yhteyttä
Keskustellaan teidän tarpeistanne strategiatyön saralla.
Kerro hieman tilanteestanne ja tavoitteistanne, niin räätälöidään teille sopiva kokonaisuus yhdessä.