image HubSpotin käyttöönotto on helppoa, muutos ei image Kuka päättää mikä on asiakkaalle merkityksellistä?

Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?


    Vastuullisuus on osa koko liiketoimintaa, ei vain yksi liiketoiminnan osa

    Onko vastuullisuus EU:n direktiiviin perustuva pakko vai toiminnan perusta ja kilpailutekijä? Liiketoimintaympäristössä organisaatioilta vaaditaan yhä enemmän läpinäkyvyyttä. Yritysten on arvioitava, miten strategia ja liiketoimintamalli vastaavat kestävän kehityksen haasteisiin ja kuinka vastuullisuus luo kilpailuetua yritykselle. CSRD – direktiivi vaikuttaa 75 prosenttiin kaikista Euroopan Unionin yrityksistä. Todennäköisesti se tulee vaikuttamaan teidänkin yritykseenne.

    Mikä on vastuullisuuteen liittyvä CSRD – direktiivi?

    Yritysten kestävän kehityksen raportointidirektiivi (CSRD) on osa EU:n vihreää sopimusta, jonka tavoitteena on tehdä Euroopasta ensimmäinen ilmastoneutraali maanosa vuoteen 2050 mennessä. Se edellyttää EU:n yrityksiä raportoimaan ympäristö-, sosiaali- ja hallintotavastaan (ESG) johdonmukaisella tavalla.

    Raportointimalli on sinänsä selkeä, mutta tietojen tuottaminen, hiilijalanjäljen laskenta sekä kilpailutekijöiden hahmottaminen on haastavaa. Vastuullisuus vaatiikin strategiaa, joka on linjassa yrityksen tavoitteiden kanssa. Strategian laadinnan ensimmäinen sekä tärkein asia on määrittää ne vastuullisuuden osa-alueet, jotka ovat yritykselle olennaisia.

    CSRD- direktiivi: mitä hyötyä siitä sinulle on?

    Vastuullisuusdirektiivi tarjoaa mahdollisuuden tarkastella yrityksesi vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia sekä nykyistä strategiaa ja siihen tarvittavia muutoksia tavoitteiden saavuttamiseksi.

    Entä miten käsittelet vastuullisuuteen liittyviä ongelmia juuri nyt? Ja miten sinun tulisi säätää kestävän kehityksen ponnistelujasi nyt ja tulevaisuudessa?

    Tämä vaatii panostusta juuri nyt. Ne vähentävät kuluja jatkossa kun käytät luonnonvaroja vastuullisemmin, minimoit ympäristövaikutukset ja tehostat toimintaasi. Direktiivin noudattaminen auttaa myös välttämään sakkoja, tarjoamaan terveellisen työympäristön ja vahvistamaan suhteita kumppaneihin ja sidosryhmiin – mukaan lukien rahoituslaitokset ja sijoittajat sekä omistajat.

    Vastuullisuusraportointi ja sen mukainen toiminta voi myös vahvistaa työnantajabrändiäsi ja yhtiön houkuttelevuutta työntekijöistä ja asiakkaista kuluttajiin ja sijoittajiin. He kaikki odottavat kestävän kehityksen ponnisteluja.

    • Rahoitusmahdollisuuksien lisääntyminen esimerkiksi vihreillä sijoittajilla,
    • Asiakkaiden uskollisuuden parantaminen
    • Lahjakkaiden henkilöinen helpompi rekrytointi.

    Tuoko vastuullisuus myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia?

    Kyllä. Yritykset asettuvat yhä enemmän suurennuslasin alle lainsäädännön ja asiakkaiden kysynnän vuoksi. CSRD:n edellyttämät vaatimukset antavat yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia:

    Lainsäädäntö:
    Yritysten on usein yksinkertaisesti noudatettava ympäristömääräyksiä jatkaakseen liiketoimintaa – tai etteivät menetä liiketoimintaansa.

    Parempi Tuotekehitys:
    Uusien tuotteiden, palveluiden ja ratkaisujen tulee olla mahdollisimman vähäpäästöisiä. Tuotteen / palvelun hiilijalanjalanjälki (elinkaariarviot) antavat sinulle tiedot, joita tarvitset tuotteiden ja palveluiden jatkuvaan parantamiseen. Ekosuunnittelun käyttöönotto tuotteissasi ja palveluissasi.

    Luo yhteistä arvoa ja liiketoimintayhteistyötä toimitusketjuissa:
    Toimitusketjun osuus on usein yli 80 % yrityksen tai tuotteen ympäristöjalanjäljestä. Hiilijalanjälkitiedot mahdollistavat erittäin arvokkaan yhteistyön toimittajien kanssa, mikä voi johtaa parempiin tuotteisiin ja/tai palveluihin.

    Mahdollisia uusia liikekumppanuuksia:
    Vastuullisuuden kautta on mahdollista etsiä ja löytää uusi liikekumppanuuksia, joiden avulla omaa liiketoimintaa voi kehittää esimerkiksi uusien tuotteiden ja palveluiden kautta.

    Paranna markkinointi- ja myyntiviestintää:
    81 % kuluttajista haluaa yritysten auttavan ehkäisemään ilmastonmuutosta. Vastuullisuusstrategian avulla syntyneiden oivallusten avulla markkinointi ja myynti voivat nähdä, missä heillä on jo etulyöntiasema kilpailijoihin nähden – ja kuinka menestyä paremmin.

    Auttaa yhtiöiden hallitusten ja johdon strategista johtamista:
    Yrityksesi tulevaisuuden turvaaminen edellyttää strategisia päätöksiä ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Kestävä kehitys on nyt välttämätön osa lyhyen ja pitkän aikavälin liiketoimintaa, erityisesti sijoittaja näkevät asian näin.

    Ota yhteyttä

    Petri Jaatinen
    Yritysvalmentaja
    petri.jaatinen@balentor.fi

    Harri Turunen
    Liikkeenjohdon konsultti
    harri.turunen@balentor.fi
    040 141 2342

    Ota yhteyttä Keskustellaan teidän tarpeistanne vastuullisuuden saralla.

    Kerro hieman tilanteestanne ja tavoitteistanne, niin räätälöidään teille sopiva kokonaisuus yhdessä.

    Avatar photo
    Balentor
    Me olemme kumppanisi muutoksessa ja kehityksessä. Autamme asiakkaitamme saavuttamaan päämääränsä toteuttamalla laajoja kehitysohjelmia, räätälöityjä täsmävalmennuksia sekä tutkimuksia ja arviointeja. Toimimme erityisesti johtamisen, asiakaskokemuksen, myynnin sekä työyhteisön kehittämisen alueilla.
    Kirjoitukseen liittyvät
    • Kaikki
    • Kirjoittajan
    • Kategorian
    • Tagien mukaan