image Haussa taloushallinnon asiantuntija kuntatiimiimme

Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?


    Muutoksissa on tärkeää oivaltaa mitä ei tiedetä

    Työskentelemme päivittäin monien organisaatioiden ja tiimien kanssa, jotka kohtaavat syveneviä ja nopeutuvia muutoksia. Ratkaiseva kysymys on löytää heille uusia ratkaisuja, joilla varmistetaan onnistuminen myös tulevaisuudessa. Mutta tämä ei ole usein helppoa. Keskeinen oivallus kymmenistä vaativista muutos- ja uudistumistoimeksiannoista on seuraava: on ratkaisevan tärkeää ymmärtää, mitä emme tiedä tulevaisuuden onnistumisen ja sitä ilmentävän strategian kannalta.

    Usein törmäämme samaan ilmiöön: muutosta ohjataan vanhentuneella datalla ja ajattelumalleilla. Tämä ei ainoastaan hidasta, vaan vie meitä usein aivan vääriin johtopäätöksiin ja ajatusketjuihin. Käytännössä onnistunut uudistuminen perustuu syvälliseen ymmärrykseen muutoksista asiakas- ja kilpailukentässä. Jos yritämme johtaa muutosta vanhojen toimintatapojen datan ja ymmärryksen kautta, ajaudumme aina kehäpäätelmiin: siitä miten asiat ovat nyt, ei voida päätellä, miten niiden tulisi olla.

    Eläviä esimerkkejä muutosta hidastavista ”sokeista pisteistä” eri tasoilla

    • Markkinointi seuraa oman prosessinsa kannalta keskeistä dataa ja tuotoksia keskiarvoina. Ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota asiakaskohtaisen suhteen vahvistamiseen ja ostopäätöstekijöihin. Tulokset jäävät piippuun. 
    • Asiakaskokemusta mitataan organisaation itse määrittämillä mittareilla ja huolimatta niiden hyvästä tasosta asiakas vaihtaa toimittajaa – Kilpailija ymmärsi paremmin asiakaskohtaisia vaikutustekijöitä.
    • Asiantuntijat olivat aiemmin hoitanut työnsä huolellisesti tuotantoprosessia noudattaen, mutta uudessa organisaatiossa korostuikin moniammatillinen tiimityö asiakkaan ongelmien ratkaisemiseksi, heidän suorituskykynsä laski merkittävästi.  Vuorovaikutuskyvyt olivat jääneet sokeaksi pisteeksi.
    • Esihenkilö saa erinomaisia palautteita henkilöstöltään, koska hän haluaa miellyttää kaikkia parhaansa mukaan. Uuden strategian mukaiset muutokset eivät kuitenkaan etene, koska esihenkilö ei kykene johtamaan tarpeeksi vahvasti tavoitteiden ja kasvuhaasteiden kautta.
    • Tulosalueen johtaja on hyvin strateginen, tavoitteellinen ja jämäkkä. Hän ei kuitenkaan systemaattisesti rakenna muutoskyvykkyyden ytimessä olevaa luottamusta vahvistavaa keskusteluyhteyttä tiimiinsä, jolloin riittävää omistautumista toimintaan ei synny. 

    Uudistavan tiedon tuottamiseksi on kuitenkin olemassa ratkaisuja. Meidän on tutkittava, mitä tekevät ne, jotka ovat jo löytäneet ratkaisuja. Eli vertailuoppimista oman organisaation sisältä sekä ulkopuolelta. Arvokasta on myös muutosta hidastavien sokeiden pisteiden sekä hiljaisen tiedon kaivaminen esiin.

    Uusi tieto mahdollistaa oivaltamisen – ihmiset alkavat uskoa, kun he näkevät että:

    • Jokin ei toimi ja siihen on etsittävä ratkaisut (Sokeat pisteet näkyviksi)
    • Pystymme näyttämään toimivamman ja paremman tavan edetä (Vertailuoppiminen)

    Konkreettisia ratkaisuja, joita olemme eri asiakkaille tuottaneet:

    • Kilpailukykyanalyysit – tarkasti suunniteltu tutkimus uuden olennaisen tiedon hankkimiseksi 
    • Strategiset asiakastutkimukset ymmärtämään asiakkaan ostokriteerejä syvällisemmin 
    • Tulevaisuusorientoituneet avainhenkilöhaastattelut – sisältä ja ulkoa 
    • Kilpailija-analyysit tärkeimmistä näkökulmista 
    • Yrityksen muutoskyvyn ja kulttuurin strateginen kartoitus – olennaisten vaikutustekijöiden tunnistaminen 
    • Kuhunkin asiakaskohtaiseen tilanteeseen räätälöidyt yhdistelmät edellisistä 

    Kaikkia näitä ratkaisuja voidaan hyödyntää strategian rakentamisvaiheessa sekä strategian toimeenpanovaiheessa tarvittavien kyvykkyyksien kehittämisessä.

    Onnistunut muutos edellyttää strategista ymmärrystä ja näkemystä. Jos muutosta ohjataan vain vanhan tiedon ja ymmärryksen pohjalta, on ennuste huono. Vastaavasti lisäämällä ymmärrystä ja oivalluksia tulevaisuuden onnistumistekijöistä, autamme kaikkia uudistumaan.

    Laita viestiä matalalla kynnyksellä ja mietitään yhdessä,
    miten voimme vauhdittaa Teidän 
    muutosta!
     

    Pekka Järvinen

    Pekka Järvinen
    Yritysvalmentaja ja toimitusjohtaja
    pekka.jarvinen@balentor.fi
    0400 483 792

    Ota yhteyttä

    Kerro hieman tilanteestanne ja tavoitteistanne, niin räätälöimme juuri teille sopivan kokonaisuuden.

      Avatar photo
      Pekka T. Järvinen
      Yritysvalmentaja, toimitusjohtaja
      0400 483 792
      Kirjoitukseen liittyvät
      • Kaikki
      • Kirjoittajan
      • Kategorian