image OPAS
Strategiatyön fasilitointi
image Esihenkilö ei motivoi

Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?


    Arvopohjainen asiakassegmentointi – Miten kohdistat rajalliset resurssit?

    Arvopohjaisessa asiakassegmentoinnissa on kysymys rajallisten resurssien kohdistamisesta hyödyllisimpään ja tehokkaimpaan käyttöön.

    Ei siis kaikille kaikkea samalla tavalla, vaan jokaiselle tarpeen ja potentiaalin mukaan.

    Yhdelle asiakasryhmälle tavoitteena on saada aikaan kasvua, kun toinen asiakasryhmä pitää sisällään asiakkaat, jotka eivät missään nimessä saa siirtyä kilpailijalle. Jotkin asiakkuudet taas eivät vaadi aktiivista hoitoa ja tämän ryhmän tavoitteena on vapauttaa resursseja muiden asiakkuuksien hoitamiseen.

    ”Ei siis kaikille kaikkea samalla tavalla, vaan jokaiselle tarpeen ja potentiaalin mukaan.”

    Jotta asiakkuuksien hoito on tehokasta, tulee asiakkaat tunnistaa ja segmentoida arvon perusteella, näin resurssit saadaan kohdistettua oikeaan paikkaan.

    Arvopohjaisen segmentoinnin perusteena on asiakkaiden ostokäyttäytyminen, tarpeet ja asiakasominaisuudet. Tarkoituksena on ymmärtää, miten asiakas haluaa ostaa ja miksi juuri meiltä. Toisena tekijänä on arvioida asiakkaan ostokäyttäytymisen perusteina olevia asioita ja asiakkaan tulevaisuuden käyttäytymisen muutoksia eli potentiaalia.

    Arvopohjaisen segmentoinnin kriteereinä ovat arvo- ja potentiaalitekijät.

    Arvotekijöitä ovat esimerkiksi asiakkuuden volyymi ja kannattavuus. Ovatko asiakkuustulot suhteessa kustannuksiin kannattavat? Myös asiakkuuden kesto, lujuus ja kuinka kattavasti asiakas käyttää palveluita ovat arvotekijöitä, joita segmentoinnissa tulee ottaa huomioon.

    Potentiaalitekijöitä puolestaan ovat esimerkiksi asiakkaan kasvunäkymät, asiakasosuuden kehittyminen tai asiakkaan uusiin tarpeisiin vastaaminen. Potentiaalitekijöitä voi olla myös kokonaan uusi asiakkuus tai millaisia riskejä asiakkuus sisältää.

    Arvotekijöiden ja potentiaalitekijöiden määritteleminen auttaa segmentoimaan asiakkuudet oikeisiin asiakasryhmiin ja valitsemaan asiakasryhmille toimivimmat strategiat. Avaan kolmea asiakassegmenttiä tarkemmin videolla.

    Pyydä tarjous

    Kerro hieman tilanteestanne ja tavoitteistanne, niin katsotaan yhdessä teille sopiva kokonaisuus.


      Jos tarjouspyynnössänne on liitteitä, voitte lähettää tarjouspyynnön osoitteeseen info@balentor.fi

      Avatar photo
      Balentor
      Me olemme kumppanisi muutoksessa ja kehityksessä. Autamme asiakkaitamme saavuttamaan päämääränsä toteuttamalla laajoja kehitysohjelmia, räätälöityjä täsmävalmennuksia sekä tutkimuksia ja arviointeja. Toimimme erityisesti johtamisen, asiakaskokemuksen, myynnin sekä työyhteisön kehittämisen alueilla.
      Kirjoitukseen liittyvät
      • Kaikki
      • Kirjoittajan
      • Kategorian
      • Tagien mukaan