Käydessäni tänä päivänä keskusteluita yrityspäättäjien kanssa, nousee esille tämän tästä huolta herättävä aihe: kuinka tehostaa yrityksen kannattavuutta, kun taloudellisen tilanteen yllä leijailee synkkiä pilviä? Päätinkin avata, mitä voimme tehdä, jotta vielä vuodenkin päästä huomenna yrityksen toiminta on taattua?
Kannattavuuden kaava: Pienennä kuluja, lisää tuloja
On tärkeää ymmärtää, ettei kannattavuuden parantamiseen ole vain yhdenlaista reseptiä, vaan jokaisen yrityksen tulee pohtia, mitä kannattavuus merkitsee juuri heidän liiketoiminnalleen. Tämän ollessa kirkkaasti selvillä lähdetään käymään tarkasti läpi liiketoiminnan tulot ja menot. Ovatko ne linjassa keskenään? Jos menot eivät täsmää tulojen kanssa, tulee tarkastella, tehdäänkö asiat parhailla mahdollisilla tavoilla ja kustannuksilla. Esimerkiksi jonkin osa-alueen ulkoistaminen voi olla yritykselle kustannustehokkaampi ratkaisu. Jos jokin yrityksen toiminto aiheuttaa liikaa menoja, muttei juurikaan tuloja, on tärkeää puntaroida, voidaanko toimintoa kehittää niin, että se saadaan käännettyä rahaa yritykseen tuovaksi vai ollaanko sellaisessa tilanteessa, että kannattamaton toiminta tulee kokonaan lakkauttaa.
Pelkkä kulujen pienentäminen ei auta, vaan kannattavalla yrityksellä on myös vahva tulovirta. Mutta kuinka taata tämä?
”On tärkeää ymmärtää, ettei kannattavuuden parantamiseen ole vain yhdenlaista reseptiä, vaan jokaisen yrityksen tulee pohtia, mitä kannattavuus merkitsee juuri heidän liiketoiminnalleen.”
Hinnoittelu kohdilleen – tuloja ylöspäin
Tulovirta syntyy myynnin tuloksena. Ennen itse myyntiä tulee tuotteiden tai palveluiden hinnat olla linjassa niiden tuotantokustannuksien kanssa niin, että lopullinen hinta kattaa tuottamisesta syntyvät kustannukset sekä saa riittävästi katetta aikaiseksi. Hinnan on myös vastattava vallitsevaan markkinatilanteeseen sekä olla yrityksen strategian mukainen. Jos esimerkiksi yrityksen tavoitteena on olla kustannusjohtaja, eli yrityksen kilpailuetu on tarjota tuotteitaan tai palveluitaan markkinan alimpaan hintaan, tulee hinnan olla linjassa tämän kanssa. Samaan aikaan se tarkoittaa, että yrityksen tuotantokustannukset pitää olla markkinoiden alhaisimmalla tasolla eli mitä siis tehdä?
Pienennä kuluja, lisää tuloja.
Myynnin tehostaminen ja asiakkuuksista huolehtiminen on avain tulevaisuudessakin kannattavaan liiketoimintaan
Kannattavuus ei synny vain kulujen ja hinnoittelun toimivasta yhtälöstä, vaan myös myynnin tulee olla tasaista, eikä se saa sakata. Nykyisen taloustilanteen haasteena onkin myynnin takkuaminen ja uusasiakashankinnan vaikeus. Yritysten tuleekin löytää oman myynnin kipupisteet ja luoda oikeanlaiset ratkaisut myynnin tueksi. Uusasiakashankinnan ollessa jähmeää on tärkeää kohdistaa huomio nykyisiin asiakkuuksiin: miten vanhojen asiakkaiden hallinnalla kasvatetaan myynnin tulovirtaa?
Myynnin tehostamiseen liittyy vahvasti myös tehokas markkinointi, jolla tuetaan myynnin onnistumista. Jotta markkinointi on toimivaa, tulee se rakentaa oikeanlaisilla toiminnoilla vastaamaan myynnissä nousevia tarpeita. Näin markkinointi toimii myynnin ja kannattavuuden kasvattajana. Jos tarvitsette apua myynnin ja markkinoinnin toimenpiteiden muotoilussa, voit tutustua tarkemmin aiheeseen täältä.
Kannattavuuden vaikeuksien ja toimintaympäristön harmaiden pilvien edessä ei kannata lamautua, vaan selvittää ne yrityksen instrumentit, joilla luodaan liiketoiminnan tuloksellinen jatkuminen. Mikäli teidän yrityksenne kampailee kannattavuuden haasteen kanssa, olen mielelläni avuksi.
Etsitkö ratkaisuja myynnin tehostamiseen tai työkaluja markkinoinnin parempaan johtamiseen?
Tutustu palveluihimme ja räätälöityihin ratkaisuihimme tarkemmin täältä.
Syvenny ajankohtaisten teemojen parissa
Pyydä tarjous
Kerro hieman tilanteestanne ja tavoitteistanne, niin katsotaan yhdessä teille sopiva kokonaisuus.