Koronan synnyttämä ”uusi normaali” on entisestään kiihdyttänyt muutostarpeita eri tasoilla. Tilanteeseen sopeutuminen, digitaalisuuden hyödyntäminen ja innovatiivisten ratkaisujen keksiminen ovat tällä hetkellä useimpien organisaatioiden ykkösprioriteetteja.
Useiden tutkimusten mukaan jopa puolet muutoshankkeista eivät saavuta tavoitteitaan. Tulosten johdosta meidän on suhtauduttava nöyrästi ja älykkäästi kohtaamiimme muutoshaasteisiin.
Parhaiten muutoksissa onnistuneita seuraamalla ja tutkimalla on löydetty olennainen avaintekijä muutosten onnistumiseen. Se on muutokseen liittyviin kyvykkyyksiin panostaminen. Tässä blogissa päästään rapaisemaan aiheen pintaa, mutta syvällisemmin lähestymme aihetta webinaarissamme yhdessä kumppanimme Fuelin kanssa sekä whitepaperissamme.
Aluksi on hyvä tunnistaa mitä kyvykkyyksillä tarkoitetaan
Kyvykkyydet ovat organisaation mahdollisuus ja kyky vastata asiakkaiden odotuksiin sekä liiketoiminnan pyörittämisen vaatimuksiin. Lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Kyse ei siis ole yksittäisistä osaamisista, vaan laajemmista ”osaamiskimpuista”, jotka synnyttävät sujuvaa toimintaa.
Useille yrityksille kaikkein kriittisimpiä kyvykkyyksiä ovat esimerkiksi asiakashankinnan kyvykkyys (myynti, markkinointi ja tarjoamakehitys) sekä asiakasuskollisuuden kyvykkyys (toimitusten sujuvuus ja asiakasvuorovaikutus).
Edellisten rinnalle on kilpailun kiristyessä nousseet ns. lisäarvokyvykkyydet, kuten digitalisaation hyödyntäminen sekä jatkuva parantaminen ja innovatiivisuus. Myös yleisen muutoskyvykkyyden eli ongelmaratkaisu- ja oppimiskyvyn merkitys läpi organisaation korostuu.
Yksinkertaistettuna voidaankin kiteyttää, että peruskyvykkyydet synnyttävät kilpailukykyä ja lisäarvokyvykkyydet kilpailuetua. Jokaisen organisaation onkin tunnistettava osana strategiatyötään, mitkä ovat omat kriittiset kyvykkyydet ja miten niitä kehitetään.
Molempia kyvykkyyksiä (perus- ja lisäarvo) on tarkasteltava lyhyellä ja pitkällä aikavälillä
Koska muutosvauhti kiihtyy entisestään, on jokaisen organisaation tunnistettava, mihin suuntaan kiekko on menossa. Erityisesti asiakasarvon ja oman liiketoiminnan näkökulmista.
- Esimerkiksi digitaalisuuden hyödyntämisen kyvykkyydet ovat siirtymässä vahvasti peruskyvykkyyksiksi.
- Vastaavasti asiakaskeskeisten innovatiivisten ratkaisujen ja toimintamallien synnyttämisen tarve tulee entistä nopeammin vastaan useammilla organisaatioilla.
Kaikki edelliset edellyttävät koko henkilöstöltä muutoskyvykkyyttä ja avoimuutta uudistua jatkuvan oppimisen avulla.
Tunnista 5+1 olennaista elementtiä
Strategiatyössä ei sitä työstävien fiksujen ihmisten osalta haasteena usein ole niinkään, ettei strategia ole älyllisesti toimiva. Todellinen haaste on tunnistaa kuilu organisaation nykytilan ja strategian toteutumisen edellyttämän muutoskyvyn välillä.
Avainrooliin uudessa nopeatempoisessa ajassa nousee tiimipohjainen organisoituminen ja sen johtaminen. Ydinajatuksena on rakentaa huolellisesti moniammatillisia tiimejä asiakaskeskeisen arvoketjun ytimeksi. Tiimejä valmennetaan ja tuetaan saavuttamaan liiketoiminnasta johdettuja tavoitteita.
Tiimien ongelmanratkaisu- ja kehityskyky nousevat onnistumisessa ratkaisevaan asemaan samoin kuin niiden liiketoimintaymmärryksen vahvistaminen.
Miten sitten lähteä etenemään oman muutoksen ja kyvykkyyksien osalta?
Vuosien kokemuksemme strategisten muutoshankkeiden läpiviennistä on kiteyttänyt etenemisen viiden (5) onnistumistekijän dynaamiseen malliin:
0. Kehittämisen taustalla tulee luonnollisesti olla relevantti strategia
- Ilman riittävän selkeää ja innostavaa strategiaa on vaikeaa fokusoida toimintaa riittävästi olennaiseen.
1. Strategisen kyvykkyyskartan rakentaminen
- Kokemuksemme mukaan tämä on usein puuttuva tärkeä vaihe
- Kyvykkyyskartassa keskitytään tulevaisuuden onnistumisen kannalta kriittisiin tekijöihin
- Kyvykkyyskartta konkretisoi erinomaisesti strategian käytännön tasolle
2. Kyvykkyyksien analyysi ja muutostarpeiden tunnistaminen sen pohjalta
- Tutkitaan kriittisten kyvykkyyksien nykytila suhteessa tavoitteisiin
- Tunnistetaan olennaiset muutostarpeet suhteessa strategiaan
3. Muutosjohtajuus läpi organisaation
- Johtoryhmä luo esimerkin ja mallin muutosjohtajuudelle koko organisaatioon
- Keskijohto toimii tiimien valmentajina
- Tiimit keskeisessä roolissa muutoksen todeksi elämisessä
- Kaikki mahdollinen onnistumisen tuki tiimeille
4. Jatkuva parantaminen tiimien arjen toiminnassa
- Ratkaiseva kulttuurimuutos on valtuuttaa tiimit itseohjautuvampaan kehittämiseen
- Tiimit tarvitsevat mahdollistamista, tukea ja liiketoiminnallista sparrausta
- ”Totuus on arjessa” eli asiakaskokemus ratkaisee lopulta pelin
5. Strategisten kärkihankkeiden läpivienti
- Tiimien kehittäminen ei yksinään riitä, vaan suuremmat muutostarpeet on projektoitava
- Johtoryhmä tunnistaa yritystason kehitystarpeet ja johtaa ne läpi
- Hankkeiden hyödyntäminen on tärkeää muotoilla asiakkaiden ja henkilöstön näkökulmista
- Liiketoimintatavoitteet koko ajan kirkkaana ohjausvoimana kaiken kehittämisen taustalla
Olemme toteuttaneet kymmeniä strategisia muutoshankkeita viimeisten vuosien aikana ja tarjoamme mielellämme kokemuksemme ja oppimme käyttöönne. Käytössämme on myös maailmanluokan kumppaneidemme kuten SHL:n / IBM Kenexan, Fuel50:n ja Aiwon innovatiiviset tekoälyratkaisut.
Lue teemasta syvällisemmin lataamalla whitepaper tai katso kumppanimme Fuelin kanssa pitämämme webinaarin tallenne.
Laita meille viestiä, niin jutellaan, mikä olisi juuri Teidän tarpeisiinne räätälöity ratkaisu.
Pekka Järvinen
Yritysvalmentaja, toimitusjohtaja
0400 483 792
pekka.jarvinen@balentor.fi
Strategic Capabilities Development and Reskilling
This time in our webinar, we discuss how to identify and develop the strategic capabilities of our employees.
Our guest and co-host is a pioneer of Strategic Capabilities and Reskilling, and also our partner, Fuel50´s CEO Anne Fulton.
Strategiset kyvykkyydet muutosvoimana
Useiden tutkimusten mukaan jopa puolet muutoshankkeista ei saavuta tavoitteitaan. Tämän johdosta meidän on suhtauduttava nöyrästi ja älykkäästi kohtaamiimme muutoshaasteisiin. Kaiken lisäksi koronan synnyttämä ”uusi normaali” on entisestään kiihdyttänyt muutostarpeita eri tasoilla.
2. Kuinka tunnistat muutosjohtamisen 5 + 1 olennaista tekijää?
3. Haluaisitko esimerkkejä kyvykkyyksien johtamisesta?
Lue lisää kyvykkyyksien tunnistamisesta ja strategisesta muutoksesta
Tilaa uutiskirjeemme
Haluaisitko saada tuoreinta tietoa asiakkuuksien, johtamisen ja liiketoiminnan kehittämisestä suoraan sähköpostiisi?
Liity avainhenkilöiden joukkoon, joille kokoamme ja toimitamme parhaat palat muutaman kerran vuodessa suoraan omaan sähköpostiin.
Halutessasi voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin vain.