Mikä on laatujärjestelmä? Ja mitä siitä hyötyy? Lyhyesti kuvailtuna laatujärjestelmä on yrityksen tapa toimia. Sen avulla otetaan kantaa yrityksen keskeisiin toimintatapoihin ja varmistetaan, että yritystä johdetaan oikein. Laatujärjestelmän raamien tavoitteena onkin parantaa yrityksen tuloksellisuutta. Entä kuinka tällainen laatujärjestelmä rakennetaan? Tiivistetysti neljän kirjaimen kautta: T, R, P ja J.
Tunnista. Ihan alkuun on syytä tunnistaa kriittiset ydin- ja tukiprosessit sekä keskeiset kehitystoimenpiteet. Ydinprosessi on prosessi, joka tuottaa lisäarvoa asiakkaalle, kun taas tukiprosessi on prosessi, joka mahdollistaa ydinprosessin toiminnan.
Rakenne. Seuraavaksi on aika rakentaa laatukäsikirjan sisällys sekä laatujärjestelmän rakenne. Lisäksi luodaan dokumenttipohjat ja tallennusmenetelmät.
Pelisäännöt. Tässä kohtaa kuvataan keskeiset prosessit ja niiden toimintatavat sekä otetaan kuvatut prosessit käyttöön. Prosessien kuvaus on ennen kaikkea keino mallintaa yrityksen/prosessin toimintaa ja helpottaa prosessien ymmärtämistä.
Jatkuva parantaminen. Viimeiseksi luodaan vielä jatkuvan parantamisen menettelyt, joiden myötä kehitetään ja ylläpidetään laatujärjestelmää.
Kun nämä aakkoset ovat hallussa, enää tarvitseekin vain nauttia onnistuneen rakennustyön lopputuloksista. Kuulostaa hyvältä, eikö?
Haluatko sukeltaa syvemmälle laatujärjestelmän aakkosiin?
Lue lisää muutoksen vauhdittamisesta
Tilaa uutiskirjeemme
Haluaisitko saada tuoreinta tietoa muutoksen vauhdittamisesta ja liiketoiminnan kehittämisestä suoraan sähköpostiisi?
Liity avainhenkilöiden joukkoon, joille kokoamme ja toimitamme parhaat palat suoraan omaan sähköpostiin.
Halutessasi voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin vain.
Pyydä tarjous
Kerro hieman tilanteestanne ja tarpeistanne, niin räätälöimme tarjouksen juuri teidän tarpeisiinne.