image Kuka tätä paattia ohjaa? image Muutosviestintä vaatii pelisilmää: ”Ei mua itseäni oikeastaan mikään huoleta, MUTTA…”

Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?


    Menestyksen resepti

    Moni yritys haluaa löytää liiketoiminnan menestyksen reseptin. Valmiiksi päällystettyä tietä menestykseen ei kuitenkaan ole olemassa. Satojen yritysten kehittämisen kokemuksella voin kuitenkin todeta, että seuraavat asiat nousevat vääjäämättä esille niin hyvin kuin huonostikin menestyvissä yrityksissä.

    Olkoon tämä muistilista yrityksille ja myös itselleni mihin aina aika ajoin on syytä palata:

    Suunta ja fokus. Löydä ja selkeytä yrityksellesi suunta mihin pyrkiä. Muuten työntekijät eivät tule koskaan ymmärtämään mitä peliä pelataan ja mitä maalia tavoitellaan. Älä väheksy selkeän tavoitteen voimaa työyhteisön kannalta. Muista myös liiketoiminnan fokus – et voi yksinkertaisesti olla kaikessa paras.

    Markkinointi ja myynti. Uskalla kehua tuotteitasi ja yritystäsi. Kehitä samalla myynnin aktiivisuutta. Näen edelleen liian paljon myyjiä, jotka vain aggressiivisesti odottelevat asiakkaan olevan heihin yhteydessä. Määrä, suunta ja laatu. Kolme asiaa mihin huomiota kiinnittämällä alat saamaan tuloksia.

    Mittarit ja tavoitteet. Matkan varrella olen huomannut, että suurimmat onnistumiset ovat tulleet mittareiden ja palkitsemisjärjestelmien kehittämisen kautta. ”Sitä saat mitä mittaat tai palkitset” ei ole turha sanonta. Löydä oikeat mittarit liiketoiminnallesi. Mittarit eivät itsessään kuitenkaan ohjaa toimintaa, vaan sen tekevät tavoitteet. Kiinnitä siis huomiota selkeisiin tavoitteisiin.

    Panos-tulos. Aika on rajallista. Tämän takia se kannattaa kohdentaa juuri strategian kannalta oikeisiin asioihin. Helppoa, vai mitä?

    Innovointi. Ajattele isosti, toimi nopeasti ja opi. Mielestäni nykypäivänä pelätään liikaa virheitä. Tämä voi muodostua toiminnan pullonkaulaksi, jos yritys ajautuu ylisuunnitteluun. Albert Einsteinin määritelmä hulluudesta kiteyttää tämän kohdan erinomaisesti: ” Hulluutta on se, että tekee samat asiat uudelleen ja uudelleen ja odottaa eri tuloksia”.

    Prosessit ja pelisäännöt. Yksikään henkilö ei voi olla yrityksellesi korvaamaton. Kuulostaa varmasti ikävältä, mutta se on totta. Kehitä prosessit, joilla voit varmistua, että laatu on aina yhtä hyvää henkilöstä riippumatta. Haluaisitko itse tehdä yhteistyötä yrityksen kanssa, jonka toiminta nojaa ainoastaan yhden ihmisen osaamiseen?

    Asiakaspalvelu. Asiakaspalvelu elää prosessit todeksi. Mitä tällä tarkoitan? Jos saat asiakkaana huonoa palvelua tai kohtelua, niin kiinnostaako sinua silloin, että kyseinen yritys on juuri viime vuonna saanut laatusertifikaatin tai -palkinnon. Tuskin.

    Johtaminen. Jokainen yritys on johtajansa näköinen. Aloita kehittäminen ja kehittyminen itsestäsi.

    Ratkaisukeskeisyys. Näen joka puolella edelleen liikaa ongelmakeskeisyyttä. ”Taantuma sitä ja lama tätä”. Oman johtamiseni ohjenuorana on jo pitkään ollut ratkaisukeskeisen kulttuurin edistäminen. Olen huomannut, että se saa ympärillä paljon hyvää aikaiseksi.

    Ihmiset. Viime kädessä yritys nousee tai kaatuu ihmisten kautta. Yrityksesi on yhtä hyvä kuin ne ihmiset, jotka siellä työskentelevät. Kiinnitä huomiota rekrytointeihin. Jos teet niissä virheen, ole myös valmis nopeisiin korjaaviin toimenpiteisiin. Älä siis väheksy kulttuurin voimaa. Se syö kaikkea muuta liiketoiminnassa aamupalaksi.

    Muun muassa näiden asioiden parissa teemme kovasti töitä kehitysohjelmissamme. Katso oman alueesi ohjelmat:

    ELY rahoittaa 70 % yrityksen osallistumismaksusta

    Tilaa uutiskirjeemme

    Haluaisitko saada tuoreinta tietoa asiakkuuksien, johtamisen ja liiketoiminnan kehittämisestä suoraan sähköpostiisi?

    Liity avainhenkilöiden joukkoon, joille kokoamme ja toimitamme parhaat palat muutaman kerran vuodessa suoraan omaan sähköpostiin.
    Halutessasi voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin vain.

    Avatar photo
    Balentor
    Me olemme kumppanisi muutoksessa ja kehityksessä. Autamme asiakkaitamme saavuttamaan päämääränsä toteuttamalla laajoja kehitysohjelmia, räätälöityjä täsmävalmennuksia sekä tutkimuksia ja arviointeja. Toimimme erityisesti johtamisen, asiakaskokemuksen, myynnin sekä työyhteisön kehittämisen alueilla.
    Kirjoitukseen liittyvät
    • Kaikki
    • Kirjoittajan
    • Kategorian
    • Tagien mukaan