Tämän päivän maailmassa johtamiskäyttäytyminen, jota joskus arvostettiin ja palkitiin ei ole enää relevanttia.
Mihin keskittyä johtamisen kehittämisessä, jotta varmistetaan paras vaikuttavuus ja tulokset?
OSA 1/3 Miksi toiset yritykset menestyvät paremmin kuin muut?
OSA 2/3 Millä tekijöillä on suurin vaikutus omistautumiseen?
OSA 3/3 Miten johtamista tulisi muuttaa ja kehittää omistautumisen lisäämiseksi?
Kun henkilöstötutkimusten tuloksia tulkitaan esihenkilöiden kanssa, jossain vaiheessa joku aina toteaa ääneen sen, mitä kaikki esihenkilöt ajattelevat: –”Miten tämä auttaa minua saamaan aikaan parempia liiketoimintatuloksia, jolla minua kuitenkin mitataan?”
Perinteisessä henkilöstötutkimuksessa asiaa on lähestytty niin, että ajatellaan henkilöstön tyytyväisyyden takaavan asiakkaiden tyytyväisyyden ja paremmat liiketoimintatulokset. Tämän oletuksen toimivuudesta ei ole kuitenkaan mitään todellista näyttöä. Joskus nämä asiat ovat jopa kääntäen verrannollisia keskenään.
Sen sijaan tutkimukset osoittavat, että henkilöstön omistautuminen lisää asiakkaiden uskollisuutta ja tuottaa parempia liiketoimintatuloksia. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että tyytyväinen henkilöstö tai pelkkä hyvä fiilis ei takaa parempia liiketoimintatuloksia. Joskus nämä asiat ovat jopa kääntäen verrannollisia keskenään.
Esihenkilöiden hämmennys asian hyödyllisyydestä ilmenee henkilöstötutkimusten suurimpana kehitysalueena – tulokset eivät kiihdytä kilpailukykyä parantavien toimenpiteiden eteenpäinvientiä. Yleensä ongelmaa pyritään ratkomaan lisäämällä sparrausta ja seurantaa. Esihenkilöt kyllä tekevät suunnitelmat pakon edessä, mutta todellista motiivia edistää tunnistettuja asioita ei synny.
Henkilöstön omistautumisella on osoitettu olevan suora yhteys liiketoimintatuloksiin sekä lyhyellä, että pitkällä aikavälillä. Esimerkiksi IBM Kenexan High Performance Instituten tekemässä tutkimuksessa korkeimman omistautumisindeksin omaavien yritysten sijoitetun pääoman tuotto verrattuna heikoimpiin oli huikea – kuusinkertainen yhden vuoden ja kolminkertainen viiden vuoden aikajänteellä.
Ei siis ihme, että omistautuminen on alkanut kiinnostaa organisaatioissa laajemminkin. Avainkysymykseksi nousee, miten omistautumiseen vaikutetaan ja miten johtamista pitäisi organisaatiossa kehittää tulosten aikaansaamiseksi.
Ota yhteyttä
Jouni Kahelin
Tutkimusjohtaja
0400 894 959
jouni.kahelin@balentor.fi
Lue ajankohtaiset sisältömme
Tilaa uutiskirjeemme
Haluaisitko saada tuoreinta tietoa muutoksen vauhdittamisesta ja liiketoiminnan kehittämisestä suoraan sähköpostiisi?
Liity avainhenkilöiden joukkoon, joille kokoamme ja toimitamme parhaat palat suoraan omaan sähköpostiin.
Halutessasi voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin vain.
Ota yhteyttä
Keskustellaanko lisää muutoksen vauhdittamisesta tutkimuspalveluidemme avulla?