Toimintaympäristön ja teknologian nopea muutos asettaa organisaatioiden johtamisen uusien haasteiden eteen. Mitkä ovat ne ominaisuudet, joilla tulevaisuudessa johdetaan menestyksellisiä yrityksiä ja organisaatioita
Kilpailun kiristyminen ja kansainvälistyminen eivät ole enää kliseitä. Jokainen voi ympärilleen katsomalla vahvistaa sen olevan totista totta. Haastavampi kysymys onkin pohtia: mitä se merkitsee itseni ja organisaationi kannalta?
Muutosvauhdin kiihtyessä muuttuvat myös pelisäännöt. Kokemuksen rinnalla nousee menestystekijäksi oppimis- ja muutoskyvykkyys. Tietenkään pelkkä oppiminen ei takaa vielä mitään, muutoksen tulee olla myös tavoitteellista sekä organisaation strategian mukaista.
Tulevaisuuden merkitys siis kasvaa suhteessa menneisyyteen myös johtamisessa. Toki nykyhetki on tärkeää, koska siinä tehdyt valinnat vaikuttavat tulevaisuuden kehitykseen. Johtamisessa korostuvatkin tulevaisuuden kuvat eli visiot.
Voidakseen luoda uskottavia ja sitouttavia visioita, on johtajan tunnettava ympäristön ohella myös itsensä. Itsetuntemuksesta tuleekin uskoakseni tulevaisuuden johtajuuden tärkein taito. Itsetuntemuksen avulla henkilö pystyy luomaan merkityksen ja suunnan toiminnalleen. Juuri merkityksistä onkin huutava pula epävarmuuden kanssa kamppailevien ihmisten keskuudessa.
Tulevaisuuden johtaja siis tuntee itsensä ja omat arvonsa. Niiden pohjalta hän luotsaa alustaan merikapteenin tavoin myrskyiselläkin merellä. Ilman uskoa, purjehdustaitoa ja päämäärää laiva ei kuitenkaan koskaan saavu perille!
Taitava kippari kertoo päämäärästä myös muulle henkilöstölle. Hän kasvattaa myös heidän uskoaan ja luonnettaan auttamalla ja opettamalla henkisiä ja ammattitaidollisia salojaan. Parhaimmillaan henkilöstöstä muodostuukin joukkue, jossa hiljainenkin tieto liikkuu ajatusten ja tekojen kautta.
Tulevaisuuden johtajan on siis tunnettava itsensä. Pelkkä muihin vaikuttaminen ilman todellista merkitystä voi kyllä olla johtajuutta – mutta onko se hyvää sellaista?
Merkitysten kautta voi johtaja luoda kestävän suunnan tulevaisuuteen. Hyvä visio on myös sellainen, että se yhdistää ympärillä olevia sidosryhmiä; henkilöstöä, asiakkaita, rahoittajia ja yhteistyökumppaneita.
Parhaimmillaan tulevaisuuden organisaatioissa yhä useammalla jäsenellä on mahdollisuus olla johtaja; sisäinen yrittäjä ja itsensä johtaja!
Pekka T. Järvinen
Yritysvalmentaja, toimitusjohtaja
0400 483 792
pekka.jarvinen@balentor.fi
Lue lisää muutoksen vauhdittamisesta
Tilaa uutiskirjeemme
Haluaisitko saada tuoreinta tietoa muutoksen vauhdittamisesta ja liiketoiminnan kehittämisestä suoraan sähköpostiisi?
Liity avainhenkilöiden joukkoon, joille kokoamme ja toimitamme parhaat palat suoraan omaan sähköpostiin.
Halutessasi voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin vain.
Pyydä tarjous
Kerro hieman tilanteestanne ja tavoitteistanne, niin räätälöimme teille sopivan tarjouksen.