Digitalisaation kehitysprosessi on käynnissä monilla organisaatioilla. Useimmat organisaatiot ovat toteuttaneet tätä projektiluonteisena kehityshankkeena, jossa luodaan pohja tulevaisuuden liiketoiminnalle. Ensimmäisten toteutusten tullessa käyttöön on kuitenkin siirryttävä projektitoteutuksista prosessimaiseen toimintaan – digitaaliset ratkaisut vaativat jatkuvaa kehittämistä ja muokkaamista ja siksi sen on oltava osa organisaation normaalia liiketoimintaa.
Digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen on oltava osa yrityksen strategiaa ja samalla johdon tuloskortteja. Tämä varmistaa sen, että niihin panostetaan ja niitä kehitetään jatkuvasti eteenpäin. Ilman johdon kiinnostusta monilla teknologisilla innovaatioilla on lyhyt elinkaari. Monissa organisaatioissa digitaalinen kehitys on organisoitu erilliseksi liiketoiminnakseen. Tämä on toimiva ratkaisu, kunhan tehtävä kehitystyö projektien valmistuttua siirtyy osaksi yrityksen operatiivista toimintaa eikä jää digitaalisen yksikön vetämäksi. Digiyksikön tai CDO:n tulee olla liiketoiminnan kehittäjä ja teknologian käyttöönottaja, mutta ei operatiivisen liiketoiminnan vastuuyksikkö.
Digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen on oltava osa yrityksen strategiaa ja samalla johdon tuloskortteja.
Teknologinen kehitys on juuri nyt kaikkia liiketoimintoja muuttava voima. Muutoksen nopeutta ei pidä aliarvioida, vaan käynnistää nopeasti oman liiketoiminnan kehittäminen hyödyntämällä uutta teknologiaa. Tämä on välttämätön investointi yrityksen tulevaisuuden varmistamiselle. Usein tämä vaatii myös panostuksia operatiivisiin prosesseihin, järjestelmiin ja yrityksen datan laadun parantamiseen, ennen kuin asiakkaita hyödyttävien digitaalisten palveluita aletaan kehittämään.
On totta, että kaikki tietojärjestelmiin ja teknologiaan tehtävät investoinnit eivät aina tuo toivottuja tuloksia. Digitaalisten palveluiden kehittämisessä on hyväksyttävä se, että osa tehdyistä investoinneista jää piippuun. Mutta ilman uskallusta, ei voi saada tuloksiakaan. Kokeilukulttuurin, asiakkaiden kehitystyöhön mukaan ottamisen sekä useiden nopeiden pilottien avulla osumatarkkuus kuitenkin paranee.
Digitaalisten palveluiden kehittämisessä on hyväksyttävä se, että osa tehdyistä investoinneista jää piippuun. Mutta ilman uskallusta, ei voi saada tuloksiakaan.
Digitalisaatio on useille organisaatioille myös iso haaste, joka nostaa esille paljon kysymyksiä:
- Miten digitalisaatio vaikuttaa kilpailutilanteeseemme?
- Mitä kilpailijamme ovat tehneet ja miten he aikovat jatkaa kehitystään?
- Onko toimialallemme tulossa uusia kilpailijoita, jotka disruptoivat toimialaamme?
- Ovatko taustajärjestelmämme ja asiakasdatamme riittävän hyvässä kunnossa?
- Mistä meidän tulisi aloittaa?
Näissä tilanteissa kannattaa käyttää ulkopuolista apua asioiden edistämiseksi. Me Balentorilla voimme auttaa yritystäsi lähtemään liikkeelle digitalisaation käyttöönotossa. Ole yhteydessä, niin keskustellaan lisää.
Lue lisää
Tilaa uutiskirjeemme
Haluaisitko saada tuoreinta tietoa asiakkuuksien, johtamisen ja liiketoiminnan kehittämisestä suoraan sähköpostiisi?
Liity avainhenkilöiden joukkoon, joille kokoamme ja toimitamme parhaat palat muutaman kerran vuodessa suoraan omaan sähköpostiin.
Halutessasi voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin vain.