Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?


    Myynnin johtaminen

    Myynnin kehittäminen

    Myynnin johtamisen kehittäminen

    Tavoitteenasi on tehokas ja tuloksellinen myyntitiimi? Olet oikeassa paikassa! Tältä sivulta löydät tiedon, millaista kehittämistä myynnin johtaminen vaatii, kuinka parantaa myyjien tuloksellisuutta sekä miten optimoida myyntiprosessia ja yhteisiä toimintamalleja tukemaan onnistumista.

    Luodaan yhdessä teille tehokkaat myynnin johtamisen mallit.

    Myynnin systematiikka kuntoon – Johda myyntiä fiksummin

    Tuloksellinen myyjien ja myyntitiimin johtaminen

    Myynnin esihenkilöltä vaaditaan kykyä luoda ympärilleen motivoitunut työympäristö, jossa myyjät kehittyvät ja viihtyvät työssään. Esihenkilön tulee tunnistaa jokaisen myyntitiimiläisensä vahvuudet sekä kehityskohteet ja osata valmentavalla otteella tukea myyjiensä suoriutumista parhaisiin tuloksiin. Tämän lisäksi myyntitiimit kaipaavat selkeyttä, lyhyen ja pitkävälin aikavälin tavoitteita, vastuunjakoa ja systemaattista johtamista. Olemmekin luoneet tuloksellista myyntiä asiakkaidemme kanssa ottamalla käyttöön OKR-tavoitejohtamismallin, jonka avulla myyntistrategian mukaiset tavoitteet pilkotaan pienimmiksi välitavoitteiksi myyjille ja niiden toteutumista ohjataan sykleissä.

    Miltä OKR-mallilla työskentely näyttää myyjien kanssa:

    1. SuunnitteleAsetetaan yhdessä tiimien kanssa myyntistrategian pohjalta avaintulokset, tarvittavat toimenpiteet ja vastuunjako sekä otetaan käyttöön mittarit, joilla tekemistä seurataan.
    2. Tee: Myyjät toteuttavat myyntistrategiaa arjen tekemisessään. Tekemistä tuetaan ja johdetaan valmentavan johtamisotteen sekä dataan pohjautuvan tiedolla johtamisen avulla.
    3. Arvioi: Toimenpiteiden, tavoitteiden ja mittareiden toimivuutta arvioidaan onnistumisen näkökulmasta ja mitä tekemisestä voidaan oppia vastaisuudessa.
    4. Opi: Opitaan ja parannetaan. Varmistetaan muutokset, joilla edetään, jotta päästään strategian mukaisiin tavoitteisiin jatkossa.

    Check-lista myyjien ja myyntitiimin tuloksellisuuden kasvattamiseen: 

    • Tavoitteet ja odotukset ovat myyjille kirkkaat sekä myyjillä on selkeä suunnitelma ja toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi.
    • Tiimin ja yksilöiden seuranta ja ohjaus toimivat, joiden pohjalta opitaan ja kehitetään myyjien toimintaa.
    • Myyjien sparraus on säännöllistä ja myyjien kykyä sekä halua onnistua työssään kehitetään.
    • Myyjillä on riittävä tietotaito ja asiakasymmärrys tuloksellisen myynnin toteuttamiselle ja neuvottelutaidot tekemään voittavia tarjouksia.
    • Myyjien ajankäyttö on kohdennettu myyntistrategian ja tavoitteiden kannalta oikeisiin asioihin.
    • Myyntitiimi hyödyntää moderneja digitaalisia työvälineitä ja heillä on käytössään nykyaikaiset tavat hankkia uusia asiakkaita ja kehittää olemassa olevia asiakkuuksia.
    • Myyntipalaverit ovat tiimiä motivoivia ja tukevat myynnin onnistumista.

    Onko teidän myynnin johtaminen check-listan mukainen vai haluaisitteko kehittää myynnin johtamistanne? Ole meihin yhteydessä, niin räätälöidään teille sopiva kokonaisuus. 

    Mikä on OKR-tavoitejohtamismalli?

    Myyntiprosessi ja yhteiset toimintamallit

    Menestynyt myynnin johtaja ymmärtää, että tuloksellisen myynnin takana ovat molemmat: osaavat ja motivoituneet myyjät sekä toimivat myynnin prosessit. Myyntiprosessien ja myynnin yhteisten toimintamallien ollessa selkeitä sekä tehokkaita syntyy tulosta, joka on tasalaatuista läpi myyntiorganisaation.  

    Millaisia haasteita myyntiprosessien kehittämisellä voidaan ratkaista?

    • Myyntiprosessi ei tuota aitoa lisäarvoa asiakkaille tai positiivinen asiakaskokemus ei ole halutulla tasolla.
      Ratkaisu: Lähestymme myyntiprosessin kehittämistä asiakkaan näkökulmasta ja asiakaskohtaamispisteiden kautta. Myyntiprosessia tarkastellaan asiakkaan silmin ja kehitetään prosessia asiakkaalle hyödyllisemmäksi. Apuna voimme käyttää palvelumuotoilua sekä esimerkiksi strategista asiakastutkimusta, joka tuottaa arvokasta tietoa, miten myyntiprosessia pitää kehittää, jotta se täyttää asiakkaiden odotukset.
    • Toimintatavat eivät ole tasalaatuisia tai tehokkaita.
      Ratkaisu: Luodaan yhteinen Myynnin Pelikirja ja yhtenäistetään myyjien tapaa toimia, jolloin myyntitulokset eivät ole enää henkilösidonnaisia, vaan yhteisiin toimintatapoihin pohjautuvaa.
    • Avainasiakaskohtaamiset eivät synnytä riittävää tulosta.
      Ratkaisu: Avainasiakaskohtaamisten toteutusmallien, myyjien osaamisen ja myyntimateriaalien uudelleenmuotoilu sekä jatkuva kehittäminen. Tärkeää on tunnistaa, mikä ei toimi: tuleeko työkaluja, myyjien osaamista tai neuvottelutaitoja parantaa – vai ehkä kaikki päivittää vastaamaan asiakkaan tämän päivän tarpeita?
    • Myyntiprosessi ei vastaa asiakkaiden muuttunutta ostokäyttäytymistä.
      Ratkaisu: Otetaan käyttöön ajankohtaiset digitaaliset työvälineet, löydetään oikeat kanavat, joissa kohdata asiakkaat sekä valmennetaan myyntitiimi palvelemaan asiakkaiden ostokäyttäytymisen vaateita.

    Lisäksi myynnin yhteisten toimintamallien kehitys voi käsitellä esimerkiksi myynnin rakenteita, palaverikäytäntöjä, tavoitteita, toimintamalleja, one-on-one sparrauksia, palkitsemismalleja, uusasiakashankintaa, asiakaspalvelusta, ratkaisumyynnin malleja, yhteistyötä markkinoinnin kanssa tai liidistä kauppaan -prosesseja.

    Kysymys kuuluukin: millaisia haasteita teidän yrityksellä on myyntiprosessien tai yhteisen toiminnan kehittämisen kanssa? Keskustele valmentajamme kanssa, mihin kaipaatte apua ja luodaan teille oikea ratkaisu. 

    CASE KUVAUS:
    Miten kehittää myynninprosesseja tuloksekkaasti

    Asiakasyrityksemme oli suurten haasteiden edessä tuotteiden markkinakysynnän ollessa laskussa. Myyjille oli asetettu henkilökohtaiset myyntitavoitteet ja vastuualueet, mutta valtaosa myyjistä ei yltänyt asetettuihin tavoitteisiin. Tutustu, mitkä olivat avainkehityskohteet ja miten nostimme myynnin uuteen nousuun.

    Keskustellaanko, millaisia tavoitteita ja kehityskohteita teidän myynnin johtamisella on ja löydetään yhdessä oikeat ratkaisut?

    Teemu Kaakinen

    Teemu Kaakinen
    Yritysvalmentaja
    050 591 2830
    teemu.kaakinen
    @balentor.fi

    Petri Jaatinen

    Petri Jaatinen
    Yritysvalmentaja
    040 082 1673
    petri.jaatinen@balentor.fi