Mikro- ja pk-yritysten liiketoiminnan kehittäminen
Liiketoiminnan kehittäminen
Kilpailuedun saavuttaminen muuttuneessa toimintaympäristössä tuottaa monelle meistä haasteita. Kuinka sopeuttaa toimintatavat muuttuneeseen markkinaan tai miten erottautua joukosta?
Mitä yrityksen konsultaatio pitää sisällään?
Tarvitseeko yrityksenne jonkin osa-alueen kehittämisessä tukea? Olemme olleet mukana yli 30 vuotta kehittämässä yritysten toimintaa mm. näissä teemoissa:
- Kasvu, kansainvälistyminen ja uudistaminen
- Markkinointi ja asiakkuudet
- Henkilöstö ja johtaminen
Konsultaatiossa lähdetään tyypillisesti kehittämään yrityksen toimintaa analysoimalla yrityksen nykytila, vertaamalla nykyistä toimintaa tavoitteisiin (visioon) sekä tunnistamalla tärkeimmät tekijät ja kehittämistä vaativat toimenpiteet.
Konsultointipäivät räätälöidään aina yrityskohtaisesti.
Mitä sitten vaaditaan, jotta saadaan kasvua aikaiseksi ja liiketoimintatuloksia paremmaksi?
Yritysten kehittäminen on hyvin kokonaisvaltaista kehittämistä. Huomioon otetaan kaikki neljä tärkeää osa-aluetta:
- Strategia ja liiketoiminnan suunnittelu (visio ja strategia)
- Yrityksen toimintamallit, prosessit ja rakenteet (kuinka strategia viedään toimintaan)
- Esihenkilötyö ja työyhteisö (kuinka henkilöstöä johdetaan ja miten mahdollistetaan heidän onnistuminen työssään)
- Markkinointi, myynti ja asiakkuudet (kuinka yrityksen palveluita markkinoidaan ja myydään sekä kuinka hoidetaan tärkeitä asiakkuuksia)
Konsultointien jälkeen tavoitteena on, että yrityksellänne on..
- analyysi yrityksen nykytilasta
- selkeät tavoitteet toiminnalle
- keinot ja työkalut tavoitteiden saavuttamiseksi ja toimintatapojen käytäntöön viemiseksi
Strategia ja liiketoiminnan suunnittelu
Kaikella toiminnalla pitää olla tavoite (visio), ja tavoitteelle toimintasuunnitelma (strategia), jos toimintaa halutaan viedä haluttuun suuntaan ja saada kasvua aikaiseksi. Niin myös mikro-kuin pk-yrityksillä.
Mirko- ja pk-yrityksissä tehdään usein toiminnan alussa yrityksen toimintaa tukeva strategia, mutta läheskään aina sitä ei ole kirjattu tai päivitetty pitkään aikaan. Tyypillisesti arjen kiireet ohjaavat yrityksen toimintaa, mikä ei ole tehokkain toimintamalli.
Laiva kyllä kelluu ja liikkuu, mutta meneekö se haluttuun suuntaan ja optimaalisella/halutulla vauhdilla?
Konsultoinneissa teille rakennetaan realistinen tavoite huomioiden yrityksen vahvuudet alan kilpailutilanteessa ja toimintaympäristön muutoksissa. Kun on saatu rakennettua tavoite, tarvitaan strategiset pääpainopisteet, jotta tavoitetta päästään tavoittelemaan.
Teemu Kaakinen
Yritysvalmentaja
050 591 2830
teemu.kaakinen@balentor.fi
Lue minusta lisää
Lataa whitepaper ja syvenny teemoihin
Strategian ja liiketoiminnan kehittämisen referenssejä
Yrityksen toimintamallit, prosessit ja rakenteet
Kun yritykselle on saatu rakennettua tavoite ja toimintasuunnitelma, on onnistumisen kannalta oleellista, kuinka toimintasuunnitelma saadaan vietyä yrityksen arjen rakenteisiin.
- Mikä toimii jo nyt, mitä pitää muuttaa?
- Onko kaikille tavoitteille määritelty selkeät vastuuhenkilöt?
- Miten onnistumista voidaan mitata?
Konsultointien jälkeen teillä on suunnitelma siitä, kuinka strategia viedään arjen toimintaan ja miten sen etenemistä voidaan todentaa.
Yrityksen toimintamallien, prosessien ja rakenteiden kehittämisen referenssejä
Esihenkilötyö ja työyhteisö
Henkilöstö on yrityksen toimintasuunnitelman toteuttaja ja sitä kautta merkittävässä roolissa vision toteuttamisessa.
Kuinka mahdollistetaan henkilöstön onnistuminen työssään? Onko esihenkilötyö toiminnan este vai voimavara?
Konsultoinneissa voidaan keskittyä vahvistamaan mm. yrityksen:
- Henkilöstöjohtamisen taitoja (mitä ihmisten johtaminen on)
- Työhyvinvointia (edellytys motivoituneelle työntekijälle)
- Johtamiskäytänteiden kehittämistä (ilman palautetta ei tule kehittymistä)
Konsultointien jälkeen teillä on suunnitelma siitä, kuinka henkilöstöä johdetaan niin, että heillä on mahdollisuus onnistua työssään. Tämä mahdollistaa myös yrityksen onnistumisen.
Katso video tai lataa whitepaper ja syvenny teemoihin
Esihenkilötyön ja työyhteisön kehittämisen referenssejä
Markkinointi, myynti ja asiakkuudet
Hyvin tehty myyntisuunnitelma ja myynnin prosessit mahdollistavat paremmat liiketoimintatulokset. Näiden lisäksi tulee tehdä aktiivista markkinointia oikeissa kanavissa, oikeille kohderyhmille ja oikeilla työkaluilla.
Ja koska tyypillisesti 20% asiakkaista tekee 80% liikevaihdon, asiakkuuksien hoidolla varmistetaan, että nämä asiakkaat ovat tyytyväisiä ja pysyvät myös jatkossa asiakkainanne.
Myynti, markkinointi ja asiakkuuksien hoito eivät luo yksinään tuloksia. Ne vaativat oikeanlaista johtamista.
Konsultointien jälkeen yrityksellänne on selkeä suunta, toimintamallit ja johtamisrakenteet myyntiin, markkinointiin ja asiakkuuksien hoitoon. Tämä mahdollistaa yrityksenne liiketoiminnan kasvun.
Teemu Kaakinen
Yritysvalmentaja
050 591 2830
teemu.kaakinen@balentor.fi
Lue minusta lisää
Lataa whitepaper myynnin kehittämisestä
Markkinoinnin, myynnin ja asiakkuuksien kehittämisen referenssejä
Palveluseteli - Markkinoinnin palvelut
Nykyaikaiset nettisivut asiakashankinnan tukena
- Tyylikkäät ja raikkaat nettisivut
- Toimivat asiakashankinnan tukena
- Luovat luottamusta kohderyhmässä
- Helppo päivittää ja laajentaa jatkossa
Somekanavat ja Google-löydettävyys kuntoon
- Määritellään markkinoinnin kohderyhmät
- Otetaan käyttöön valitut sosiaalisen median kanavat sekä maksettu mainonta
- Sosiaalisen median julkaisusuunnitelma
- Laitetaan Google-näkyvyys kuntoon
- Otetaan käyttöön Google Ads ja luodaan testikampanja
Markkinointisuunnitelma ja markkinoinnin vuosikello
- Yrityksen brändi ja visuaalinen ilme
- Asiakasprofiilin rakentaminen
- Kuinka tehdä markkinointisuunnitelma ja markkinoinnin vuosikello
- Markkinoinnin systemaattinen toteuttaminen ja seuranta
- Tekoäly osaksi sisällöntuotantoa
Sähköiset myynnin ja markkinoinnin työkalut - HubSpot
- HubSpot markkinointiin, myyntiin ja asiakkuuksien hoitoon
- Yrityksen kannalta oleellisten HubSpot-työkalujen valinta, käyttöönotto ja koulutus
Ota yhteyttä ja kysy lisää!
Teemu Kaakinen
Yritysvalmentaja
050 591 2830
teemu.kaakinen@balentor.fi
Lue minusta lisää
Tutustu asiakascaseihimme
Tilaa uutiskirjeemme
Haluaisitko saada tuoreinta tietoa PK-yrityksen muutoksen johtamisesta, myynnin kehittämisestä ja liiketoiminnan uusista trendeistä suoraan sähköpostiisi?
Liity avainhenkilöiden joukkoon, joille kokoamme ja toimitamme parhaat palat suoraan omaan sähköpostiin.
Halutessasi voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin vain.