Työkaluja markkinointiin, myyntiin ja asiakkuuksien hoitoon
Painotalo Botnia Print osallistui Balentorin ja ELY-keskuksen tarjoamaan, pk- ja kasvuyrityksille suunnattuun kehitysohjelmaan. Botnia Print ei kuulunut ELY-tuen piiriin, mutta se ei estänyt osallistumasta suosittuun kehitysohjelmaan, Markkinoinnin ja asiakkuuksien johtamiseen. Henkilöstömuutoksien ja uusien rekrytointien myötä, Botnia Printillä koettiin, että Balentorin kehitysohjelma tuli heille oikeaan saumaan. He halusivat kartoittaa osaamista talon sisällä ja hakea työkaluja markkinointiin ja myyntiin, jotta asiakkuuksien hoitaminen sujuisi heillä entistä paremmin. Susanne Starck, Botnia Printin asiakkuusvastaava, kertoi mielellään kokemuksistaan Balentorin kehitysohjelmasta.
Mitä hyötyjä Balentorin kehitysohjelma tarjosi?
Omaan asiakkuudenhoitoprosessiin sain todella hyviä vinkkejä! Balentorin kouluttajat toimivat aidolla, hyvällä osaamisella, eivätkä ole akateemisia professoreja, joilla ei olisi arkielämän työstä kokemusta. Sain todella käytännönläheisiä vinkkejä mm. esitys- ja tarjousmateriaalien parantamiseen, asiakastyöhön ja segmentointiin. Sain siis targetoituja, hyviä vinkkejä.
Antoisaa oli myös keskustella ja tutustua muiden yrityksien edustajien kanssa, jotka olivat samantyyppisissä tilanteissa. Monet sanovatkin, että tämä on oiva tilaisuus verkostoitumiseen.
Hyvin silmiä avaavaa oli se, että vaikka saatettiin olla hyvin eri alalta ja hyvin eri kokoisista yrityksistä, aika lailla samojen asioiden ympärillä silti pyörittiin. Myöskään iällä tai taustalla ei ollut merkitystä, sillä asiat tuotiin hyvin käytännönläheisesti esille eivätkä vinkit olleet alakohtaisia, vaan niitä pystyi soveltamaan eri aloilla.
Eikä tässä vielä kaikki
Balentorin ja ELY-keskuksen yhteistyössä toteuttamiin kehitysohjelmiin sisältyy myös yrityskohtaiset konsultointipäivät, jotka toteutetaan kehitysohjelman jälkeen, yrityksen edustajien ja konsultin kesken.
Kruununa koulutuksen päälle on konsultin yrityskäynti. Siinä vaiheessa viimeistään realisoituu opit koulutuksesta, kun konsultti tulee tänne työpaikalle ja käydään yhdessä läpi, että mitä ne asiat tarkoittavat täällä meillä ja saadaan ihan sellainen roadmappi tehtyä, että miten tästä kannattaa edetä. Konsultti on ammattitaitoinen omalla spesifillä osaamisalueellaan eli hänellä on aivan mielettömän hyvä näkemys kaikkeen kehittämiseen ja suunnitteluun. Ja kun kehittämistä saa tehdä yhdessä tällaisen ihmisen kanssa, joka on täysin minun käytettävissäni koko päivän, niin se on oikeasti kauhean inspiroivaa ja tuottavaa! Mielestäni tämä on hieno konsepti!
Mitä Botnia Printille kuuluu nyt, kehitysohjelman jälkeen?
Hyvää kuuluu, kiitos! Meillä on suunnitelmia brändin ja myyntitiimin kehittämiseen. Meidän brändin kehittäminen on nyt paljon suunnitelmallisempaa ja tietoisempaa kuin ennen. Eli ehdottomasti kannattaa osallistua kehitysohjelmaan, ihan vaikka jo verkostoitumisen takia! Kehitysohjelma ei ole liian raskas kokemus, koulutuspäiviä ei ole liikaa ja ne ovat todella antoisia! Tästä voi hyötyä niin paljon kuin siihen on itse valmis panostamaan. Oikeastaan harmittaa, että koulutus loppui. Sen verran paljon nautin niistä keskusteluista!
Järjestämme kehitysohjelmia yhteistyössä ELY-keskuksen kanssa ympäri Suomea.
Katso tulevat ohjelmat ja ilmoittaudu mukaan!
Botnia Print on Kokkolassa sijaitseva sanomalehtitehdas, joka tarjoaa sekä päivittäin että harvemmin ilmestyviä sanoma- ja aikakauslehtiä. Asiakaskantaan kuuluu yrityksiä laidasta laitaan ja julkaisutiheytenä toimii sekä päivittäin julkaistavat että kerran vuodessa julkaistavat tuotteet ja kaikki siltä väliltä. Botnia Printillä tärkeimpinä arvoina kulkevat laatu ja ympäristöystävällisyys. Paras valttikortti heillä onkin, Suomen ainoana painotalona, ympäristöä kuormittamaton painotekniikka, vedetön paino.
www.botniaprint.fi