Iskun myyntitiimi löysi erilaisuuden vahvuudekseen
Iskulaiset oivalsivat Balentorin myyjävalmennuksessa vahvuutensa – kyvyn ammentaa erilaisuudesta. Huipputulosta ei saavuteta sillä, että opetellaan toistamaan valmiiksi kirjoitettua mantraa, vaan myyjän on pistettävä kohtaamisessa peliin oma persoonansa.
Isku Interiorin 80-henkinen myyntihenkilöstön ryhmä tsemppasi ”Hyvästä paremmaksi” myyjä ja esihenkilövalmennuksissa. Valmennukseen osallistuivat myynnin esihenkilöt, myyjät, myyntiassistentit ja sisustussuunnittelijat. Kaksipäiväinen leiri kolmen viikon välein tuntui sopivalta tahdilta. – Tapaamiset pitivät motivaation korkealla, eivätkä kuormittaneet liikaa, kertoo valmennukseen osallistunut Isku Interior Oy:n kaakkoisen alueen aluejohtaja Timo Harmaa.
Leireillä käsiteltiin erilaisia teemoja myyntirohkeudesta asiakasaktiivisuuteen. Myyntitekniikan sijasta haluttiin paneutua itsensä kehittämiseen, ilmapiirin kohottamiseen ja hyvien käytäntöjen jakamiseen. Asioista keskusteltiin ja tilanteita harjoiteltiin ryhmissä, mikä hioi iskulaisia tiiviisti yhteen.
Henkilöstön valmiuksien jatkuva kehittäminen on Isku Interiorin toimitusjohtaja Hannu Salon mielestä yhteisvastuullista hommaa. – Organisaation johdon pitää panostaa siihen resursseja ja ihmisistä itsestään pitää löytyä motivaatiota muutokseen. Löysää narua ei kannata työntää, hän kuvaa.
Onnistuneen valmennuksen tunnistaa helposti
Hyvän sisällön lisäksi valmennus tarvitsee oikeat vetäjät. Balentorin ja iskulaisten kemiat kohtasivat. – Kun Balentor pokkasi Iskari-tunnustuspalkinnon henkilöstön Kick Off -päivässä, aplodeille ei ollut tulla loppua, hehkuttaa Salo.
Harmaan mukaan lyhyellä aikavälillä valmennuksen tuottoa voi olla vaikea osoittaa tuloslaskelmasta, mutta monet asiat kertovat investoinnin onnistuneen. – Kentällä toimitaan saatujen vinkkien mukaisesti ja työssä keskitytään olennaisiin asioihin. Ihmisissä on tapahtunut muutos, oli se sitten tiedostettu tai tiedostamaton.
Aluejohtajat ovat kertoneet terveisiä myös parantuneesta ilmapiiristä. Yhdessä tekeminen sekä tiedon ja avun jakaminen toisille on lisääntynyt. – Leiri-illoissa on kuultu upeita tarinoita siitä, miten ihmiset ovat oivaltaneet oman työnsä ja asenteensa merkityksen. Kun työasiat jäsentyvät mielessä mielekkäällä tavalla, koko elämä mullistuu, valmennuksen suunnitteluun osallistunut Isku konsernin henkilöstön kehittämispäällikkö Mia Sinelampi kertoo.
Tuoreelle ladulle
Myyjävalmennuksella haluttiin luoda edellytyksiä olemassa olevien hyvien käytäntöjen ja hiljaisen tiedon jakamiseen. Myynnin kenttää haluttiin parantaa uudistamalla koko toimintakulttuuria. – Isku Interiorissa oli hiihdetty niin kauan samaa latua, että maa alkoi näkyä. Piti löytää uudet urat suksien alle, Harmaa toteaa.
Katseen kääntäminen omaan napaan on Sinelammen mukaan haastavaa. Palautteen saaminen omasta työstä voi aluksi pelottaa, mutta kun siihen tottuu, työkavereiden mielipiteitä alkaa arvostaa. – Oivalsimme valmennuksessa, että organisaatio kehittyy vain ihmisten muutoksen kautta. Yrityksen nostaminen uudelle tasolle edellyttää sitä, että jokainen ymmärtää olevansa myös itse vastuussa.
Valmennus sai ihmiset ajattelemaan ja viemään hyviä ideoita käytäntöön. – Ymmärrän nyt paremmin, millainen myyjä ja esihenkilö olen. Opin myös asiakkaiden ja työkavereiden kohtaamisesta paljon uutta. Samalla työhön liittyvä epävarmuus väheni, Harmaa summaa.
Isku on suomalainen, Pohjoismaiden johtava huonekalualan perheyritys, joka on suunnitellut, valmistanut, markkinoinut ja toteuttanut toimivia ja viihtyisiä sisustusratkaisuja koteihin ja julkisiin tiloihin jo yli 80 vuoden ajan. Isku Interior Oy suunnittelee, toteuttaa ja markkinoi asiakkaan toiveiden mukaisia, toimivia ja viihtyisiä työtilojen kokonaisvaltaisia sisustusratkaisuja kaikkiin julkisiin tiloihin. Työ- ja toimistotilojen, oppimisympäristöjen sekä hoiva- ja erityisasumisen tilojen sisustajana Isku Interior on alansa johtava yritys Suomessa.