image Ixonos
Johtamisella oikea suunta muutokseen
image Sotka
Myynnin johtamisella muutoksen polulle

Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?


    KSOP vertaisoppiminen
    Keski-Suomen Osuuspankki - Aidon muutoksen osa: vertaisoppiminen

    Johdetulla vertaisoppimisella parhaat käytännöt esiin

    Miten hiljainen tieto ja tehokkaat toimintatavat saadaan koko yhteisön käyttöön? Kuinka työntekijät innostetaan kehittämään omaa tekemistään? Johdettu vertaisoppiminen on innovatiivinen valmennusmenetelmä, jolla luodaan tuloksellista toimintakulttuuria, mutta miten tätä hyödynnettiin Keski-Suomen Osuuspankin ja Balentorin yhteistyössä?

    Mistä lähdettiin liikkeelle ja mitä tavoiteltiin?

    Organisaatiot ovat pullollaan osaamista, jota hyödynnetään usein harmillisen vähän. Johdetulla vertaisoppimisella yhteisön parhaista käytännöistä tehdään yhteistä omaisuutta. Kokemuksellisen metodin avulla osallistujat innostuvat kehittämään arkista työtään ja samalla koko organisaatiota. Keski-Suomen Osuuspankissa esihenkilötyötä lähdettiin kirkastamaan Balentorin johdetun vertaisoppimisen avulla. – Valmennuksen tavoitteena oli synnyttää vastuullisuutta ja aktiivisuutta ihmisten johtamiseen.

    Valmennukseen osallistuivat kaikki pankin esihenkilöt ja johtajat. Heistä osa kuului myös ohjausryhmään, joka määritteli käsiteltävät teemat kerran kuukaudessa kokoontuville, vertaispareista muodostetuille pienryhmille. Valmentaja kirjasi pienryhmäkeskusteluissa syntyneet ideat ja vei ne takaisin ohjausryhmään.

    Jokaisessa pienryhmätapaamisessa osallistujat saivat myös ajankohtaisen, päivittäiseen työhönsä liittyvän tehtävän. Tämän jälkeen vertaisparit tapasivat kahden kesken ja keskustelivat, kuinka aikovat toteuttaa tehtävän omassa yksikössään. He tapasivat myös tehtävän tehtyään, jakoivat kokemuksiaan ja arvioivat toistensa toimintaa. Seuraavassa pienryhmän kokoontumisessa tehtävät esiteltiin muille. – Tehtävät olivat aina niitä tärkeimpiä työtehtäviä, joita esihenkilöiden piti joka tapauksessa tehdä. Nyt he saivat tehdä sen ohjatusti ja kollegan tukemana.

    ”Esihenkilöt saivat tehdä tärkeimpiä työtehtäviään
    ohjatusti ja kollegan tukemana.”

    Aitojen tilanteiden jakaminen hyödyllistä

    Valmennukseen osallistunut Äänekosken konttorinjohtaja Nina Saarnikoivu piti erityisen tärkeänä sitä, että tehtävät liittyivät arkiseen tekemiseen. – Ei puhuttu yläkäsitteillä tai mitäs jos -tyylillä, vaan kerrottiin avoimesti aidosta tilanteesta: minulla on tällainen ongelma, miten te olette ratkaisseet vastaavanlaisen tapauksen? Jaoimme myös onnistumisia ja vertailimme toimintatapoja. Jokainen sai uusia työkaluja omaan arkeen, hän kuvaa.

    Viisi vuotta esihenkilönä toimineelle Saarnikoivulle tärkein oppi valmennuksesta oli oman esihenkilökuvan kirkastuminen. – Minulle tuli rauhallinen olo, kun löysin oman tapani toimia esihenkilönä ja tiedostin, missä asioissa haluan kehittyä. Oli hienoa, kun sain vertaispariltani sellaista palautetta, että tuo rauha näkyy myös tekemisessäni, hän iloitsee.

    Asioiden peilaaminen parin kanssa oli hänestä hyödyllistä ja toi vaihtelua esihenkilön yksinäiseen arkeen. – Kerrankin pääsi puhumaan omasta työstä rauhassa kollegan kanssa, jolla oli ihan samanlaisia asioita meneillään. Aiomme jatkaa parisparrausta myös valmennuksen loputtua.

    Balentor johdettu vertaisoppiminen

    Johdettu vertaisoppiminen

    Johdetun vertaisoppimisen vaikutuspiirissä on koko organisaatio. Ohjausryhmä määrittelee keskusteltavat teemat vertaispareista koostuville pienryhmille, ja valmentaja vie syntyneet ideat takaisin ohjausryhmään. Osallistujat toteuttavat päivittäiseen tekemiseen liittyvät tehtävät omissa tiimeissään ja jakavat kokemuksiaan ensin vertaisparinsa ja sitten pienryhmän kanssa.


    ”Vahva paikallinen toimija – olemme asiakkaitamme varten

    OP Keski-Suomi, viralliselta nimeltään Keski-Suomen Osuuspankki, on asiakkaidensa omistama, paikallinen osuuskuntamuotoinen pankki. Olemme yksi OP Ryhmän suurimpia ja toimialueemme johtavia pankkeja.

    Perustehtävämme on luoda kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia omistaja-asiakkaillemme ja toimintaympäristöllemme. Tähän pyrimme vaalimalla vakavaraisuuttamme ja tehokkuuttamme.

    Toimintaamme ohjaavat vankat arvot: ihmisläheisyys, vastuullisuus ja yhdessä menestyminen. Arvot näkyvät käytännössä mm. vastuullisina ja eettisesti kestävinä päätöksinä ja osallistumisena toimintaympäristömme ja maakunnan kehittämiseen. Olemme olemassa asiakkaitamme varten.”

    Lähde: www.op.fi/web/op-keski-suomi/pankin-esittely