Resilienssiä henkilöstön ja johdon avuksi
Neles on hyvin tunnettu iso teollisuusventtiilien valmistaja, joka toimii taustalla monessakin kemikaalipuolen asiassa sekä päivittäisten laitoksien toiminnassa. Yrityksessä on koettu suuria muutoksia Metsosta erkaantumisen myötä ja nyt edessä on toinen merkittävä muutos: yhtiöityminen Valmetin kanssa. Suomen puolella noin 900 henkilöä työllistävä kansainvälinen Neles pitää huolta henkilöstöstään ja ymmärtää suurten muutosten vaativan resilienssiä ja jaksamista. HR-asiantuntija Katarina Högberg avasi Neleksen ja Balentorin pitkän yhteistyön taivalta tyytyväisenä.
Minne yhteistyömme juontaa juurensa?
– Balentorilla ja Metsolla on jo pitkä historia entuudestaan, jonka ansiosta olemme vanhoja tuttuja. Olemme olleet kaikin puolin aina tyytyväisiä Balentorin toimintaan, joten päätimme jatkaa yhteistyötä Metsosta erkaantumisen jälkeenkin. Koska balentorilaiset tuntevat meidät ja meidän toimintamme, yhteistyön jatkaminen ja uuden ideoiminen sujuu vaivattomasti. Yhteisen taipaleen ansiosta pystymme myös varmistamaan, ettei vanhojen valmennusten kanssa tule liikaa päällekkäisyyttä.
Mitä olemme yhdessä kehittäneet ja mitä on tavoiteltu?
– Isosta yhtiöstä erkaantuminen on iso muutos monelle taholle, joten halusimme tukea henkilöstöämme. Esimerkiksi esihenkilöille haluttiin tarjota tukea ja kehitysmahdollisuuksia muutosten ympärillä. Osa valmennuksista on käsitellyt omia johtamisperiaatteitamme ja esihenkilötyön vaatimuksia yleisesti. Lisäksi olemme järjestäneet tiimin etäjohtamisen valmennuksia.
– Yhtiömuutosten lisäksi korona on luonut paljon uudenlaisia tarpeita ja koetellut monen jaksamista. Vaikka tämä erikoisajanjakso on jatkunut jo kaksi vuotta, osa vielä hakee etätyörytmiä eikä oikein tiedä, miten siitä selvitä. Tämän takia oman työn organisointia ja ajankäytönhallintaa on hyvä käsitellä ja ohjeistaa. Myös palautuminen ja stressin hallinta ovat olleet teemoina pinnalla. Kaipasimme sekä Suomeen että Eurooppaan resilienssivalmennusta. Näistä tykättiin paljon ja palautteet olivat älyttömän hyviä. Ryhmät ovat olleet joka kerta täynnä eli tarvetta on tosiaankin ollut.
Valmennuksissa on käyty käytännönläheisesti läpi mm. etä- ja muutosjohtamista, priorisointia, aikatauluttamista ja ajan budjetointia, omaa jaksamista, tauottamista, etätyön vaatimuksia sekä monia muita tarpeellisia teemoja.
Mitä osallistujat ovat nostaneet valmennuksista esiin?
Osallistujat kiittävät Balentorin valmentajia erityisesti konkreettisista harjoituksista ja käytännönläheisistä toimintatavoista, joita pystyy viemään helposti omaan arkeen. Myös erilaisten kokemusten ja ajatusten jakaminen on luonut monelle oivalluksia. Valmentajia on kiitetty selkeydestä, johdonmukaisuudesta ja haastamisesta, myös niiden vaikeiden asioiden kohdalla.
Antoi aihetta miettiä omia työtapoja ja jaksamista, palautumisen tärkeyttä ja asioiden kokonaisvaltaista vaikutusta työhyvinvointiin ja ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiinkin liittyen. Todettava, että aina on parantamisen varaa monessakin asiassa.
– osallistuja
Hyvä, positiivisella tavalla napakka, valmentava ote, joka vei eteenpäin ja sopivasti painosti myös tuomaan omia ajatuksia esiin.
– osallistuja
Valmennukseen osallistunut esihenkilö Kimmo Koli mm. koki, että valmennuksen jälkeen tuli kiinnitettyä entistä enemmän huomiota riittävään määrään yksilö- ja tiimitason Teams-sessioita eri vaiheissa sprinttiä. Oppeja on viety myös hyvin käytäntöön ja toiminnan tasonnosto koetaan konkreettisesti arjessa.
Katarina puolestaan kommentoi tyytyväisenä yhteistyön organisointipuolta:
– Itse mainitsisin sen, että Balentorin asiantuntijoiden kanssa hommat toimivat mutkattomasti, kommunikaatio on molemminpuolista ja organisointi helppoa. Pidämme aktiivisesti yhteyttä ja mahdolliset kysymykset käsitellään heti yhdessä. Myös osallistujat antavat valmentajista aina hyvää palautetta. Kun tehdään lähtökohtaisesti meidän tarpeidemme pohjalta, saadaan sitä mitä halutaan, eikä valmista hyllytavaraa.
Miten tästä eteenpäin?
– Ideoimme jo uusia valmennuksia yhdessä ja balentorilaisilla on aina kyky saada kiinni siitä, mitä me tarvitsemme ja kaipaamme. Ei tarvitse montaa kertaa rukata sisältöjä. Seuraavia askeleita pohdimme ainakin muutosjohtamisen saralla sekä esihenkilöiden että henkilöstön tarpeiden näkökulmasta. Isot yhtiömuutokset vaativat henkilöstöltä paljon ja haluamme tukea heitä parhaalla mahdollisella tavalla.
Balentor auttaa muutosjohtamisen ja resilienssin lisäksi asiakkaitaan laaja-alaisesti mm. strategian ja liiketoiminnan, itseohjautuvuuden, myynnin ja markkinoinnin sekä tutkimuspalveluiden parissa. Olemme kokonaisvaltainen muutoskumppanisi. Lue lisää palveluistamme ja ole yhteydessä, niin pohditaan askelmerkit kuntoon teidän tarpeidenne pohjalta!
”Neles kuuluu alan johtaviin virtauksensäätöratkaisujen ja -palveluiden toimittajiin. Venttiilimme ja venttiiliautomaatioratkaisumme tunnetaan laadusta, luotettavuudesta ja turvallisuudesta. Asiakkaamme toimivat öljyn- ja kaasunjalostusteollisuuden, sellu-, paperi- ja biotuoteteollisuuden, kemianteollisuuden sekä muiden prosessiteollisuuksien aloilla. Neles on 100 %:sti sitoutunut luomaan uutta määritelmää luotettavuudelle.”
Lähde: www.neles.com/fi/yritys
Pyydä tarjous
Kerro hieman tilanteestanne ja tavoitteistanne, niin katsotaan teille sopiva kokonaisuus kuntoon yhdessä.