Itseohjautuvuudella valta ja voima asiakasrajapintaan
Oy Orient-Occident Ltd on suomalainen pinta- ja sisustusmateriaaleja maahantuova yritys, joka on kasvanut vuodesta 1919 tämän päivän merkittäväksi toimijaksi alallaan. Toiminnan suuntaa näyttävät kestävän kehityksen, ihmisten hyvinvoinnin ja ekologisuuden arvot. Orient Occidentilla on mm. markkinoiden laajin hiilineutraalien sisustusmateriaalien valikoima. Vahvan kasvutavoitteen myötä itseohjautuvuus tuli ajankohtaiseksi Orient Occidentilla, jonka seurauksena käännyttiin Balentorin puoleen. Varatoimitusjohtaja Timo Järvinen avasi yhteistyömme hyötyjä sekä tiimien että johtamisen näkökulmasta.
Mistä lähdettiin liikkeelle ja mitä tehtiin yhdessä?
– Meillä on vahva kasvutavoite, jonka totesimme vaativan itseohjautuvuutta. Löysimme Balentorin Tiina Luoto-Mäenpään kanssa yhteisymmärryksen ja selkeän sävelen siitä, miten tässä pitäisi toimia. Itseohjautuvuuden ymmärtäminen ja kehityspolun määrittäminen ovat helposti hieman hyhmäisiä ja niihin on keskityttävä yhdessä. Ne ovat myös asioita, jotka tulevat tuskin koskaan täysin valmiiksi.
– Lähdimme nopeasti käytännön kokeiluihin ja pandemia-ajasta huolimatta meillä on ollut lähipäiviä, etäpäiviä ja workshoppeja, joissa Tiina on saanut ihmiset ajattelemaan tätä asiaa erilaisilla keinoilla. Kaikki on mennyt erittäin hyvin ja yhteistyö on ollut yksi niistä tekijöistä, joka on terävöittänyt meidän tapaamme toimia.
– Itse olen ihmisenä sellainen, että osaan kyllä miettiä asioita teoriatasolla, mutta aika nopeasti tykkään siirtyä miettimään käytännön toteutusta. Valitettavan usein konsulttitaloissa käytännön tekeminen ja konkretia jää ohkaiseksi, mutta näin ei ollut Balentorin tapauksessa. Olemme mm. muokanneet sisäisiä palaverikäytäntöjämme ja toimintatapojamme niin, että ne tukevat johtamista ja tiimien toimintaa sekä ohjaavat meitä eteenpäin itseohjautuvuuden polulla. Konkreettinen lähestymistapa oli ehdottomasti yksi merkityksellisimmistä hyödyistä yhteistyössämme.
Itseohjautuvuuteen siirtyminen ei tapahdu hetkessä ja ihmisillä on ylipäätään luonnollinen tarve valua takaisin vanhaan malliin. Eli uutta ajattelutapaa pitää pönkittää eteenpäin suht kauan, jotta siitä tulee rutiini arkeen.
Mitä on saatu yhdessä aikaan ja mitä seuraavaksi?
– Tänä poikkeusaikana ei ole juuri muuta ollutkaan kuin yllätyksiä ja odottamattomia tilanteita, mutta jatkuvasta muutoksesta on tullut normaalia ja siihen on aina suhtauduttu oikealla tavalla yhteistyössämme. Johtamisen näkökulmasta sanoisin, että on ollut silmiä avaava ymmärtää, ettei ole oikeastaan ikinä olemassa jotain ryhmää tai tiimiä. Tiimi on aina heterogeeninen ja jokainen on yksilö, joka vaatii erilaista johtamista ja itseohjautuvuuden lähtötason ymmärtämistä. Itseohjautuvuus tuo tiimeihin erityisesti lisäarvoa asiakasnäkemyksen parantamisen näkökulmasta. Asiakasrajapinnassa nimittäin tarvitaan valtaa, voimaa ja kykyä vaikuttaa omaan tekemiseen – ja se vaatii itseohjautuvuutta. Tulokset ovat hyviä ja ratkaisuja haetaan luovasti.
Mitä ajatuksia Balentorin ja valmentajan toimintatavat herättivät?
– Yhdessä on ollut hirvittävän helppo toimia, mennään suoraan asiaan, meidän näkemyksiämme ymmärretään ja sen pohjalta tehdään toimintaehdotuksia. Olen myös huomannut, että itseohjautuvuus on kaikkea muuta kuin pehmeä laji. Siinä on konkreettisia työkaluja eikä se ole mikään hyhmäinen haippi. Tässä tehdään aidosti ja systemaattisesti asioita arjessa, joilla viedään toimintaa oikeaan suuntaan.
– Tiinalla on erinomainen kyky sopeutua erilaisiin tilanteisiin, ja hän on saanut ainakin itseni näkemään, miten moni-ilmeistä itseohjautuvuus on, eikä se koostu vain yhdestä asiasta tai tavasta toimia. Yksilöt ovat myös eri asemissa tai tasoilla itseohjautuvuuden suhteen, jonka takia heitä tulee johtaa eri tavoin. Samalla, kun olemme saaneet eväitä tekemiseen, olemme huomanneet myös haasteita sekä syventäneet ymmärrystämme eri aiheiden tiimoilta.
Balentor auttaa itseohjautuvuuden lisäksi asiakkaitaan laaja-alaisesti mm. strategian, johtamisen ja esihenkilötyön, myynnin ja markkinoinnin sekä tutkimuspalveluiden parissa. Olemme kokonaisvaltainen muutoskumppanisi. Lue lisää palveluistamme ja ole yhteydessä, niin pohditaan askelmerkit kuntoon teidän tarpeidenne pohjalta!
”Orient Occident perustettiin Helsingissä vuonna 1919. Perustaja Juhana Puputti nimesi yrityksensä itämaanmatkojen mukaan. Orient tarkoittaa itämaita ja Occident länsimaita, tuohon aikaan vallassa olleen kansainvälisyysajattelun mukaan.
Tuomme maahan sisustusmateriaaleja ja tarjoamme asiantuntijapalveluita sisustusalan ammattilaisille. Työtämme ohjaavat vastuullisuus, kestävä kehitys ja inspiraatio. Intohimomme on auttaa jokaista ammattilaista viihtymään ja kehittymään työssään.
Orient Occident on edelleen saman suvun omistuksessa oleva suomalainen perheyritys. Mikko Puputti on toimitusjohtaja jo neljännessä polvessa.”
Lähde: www.orientoccident.fi/yritys
Ole yhteydessä tai pyydä tarjous
Kerro hieman tilanteestanne ja tavoitteistanne, niin räätälöidään teille sopiva kokonaisuus kuntoon yhdessä.