Strateginen asiakastutkimus
Strateginen asiakastutkimus
Strateginen asiakastutkimuksemme auttaa organisaatiotasi olemaan askeleen edellä kilpailijoitasi. Me selvitämme asiakkaidenne odotukset tuotteiden ja palveluiden kehittämiselle sekä tulevaisuuden yhteistyölle. Asiakkaiden syvällinen ymmärtäminen auttaa sekä strategisessa päätöksenteossa että liiketoiminnan kehittämisessä.
Mikä on haasteenne asiakastutkimukseen liittyen?
Asiakastarpeiden muutosten ennakointi
Kartoitamme tämänhetkisen yhteistyön toimivuuden lisäksi kuinka asiakkaiden toiminta, tarpeet, odotukset ja kilpailutilanne muuttuvat tulevaisuudessa.
Asiakkaalle merkitykselliset asiat
Asiakaskokemusta kartoitetaan vain kullekin asiakkaalle merkityksellisten asioiden osalta.
Ratkaisujen tuottaminen
Haemme asiakkailta konkreettisia ratkaisuehdotuksia kuinka yhteistyötä tulisi kehittää kokemuksen parantamiseksi.
Konkreettiset toimenpiteet tulosten pohjalta ja seurannan systematiikka
Sovitaan selkeä prosessi tulosten käsittelyyn sisäisesti ja asiakkaiden kanssa sekä pisteet etenemisen seurantaan.
Erottelutarkkaa tietoa asiakkuuksien ja toiminnan kehittämiseen
Tutkimuksen suunnitteluvaiheessa määritellään asiakkuuksien ja toiminnan kehittämistä parhaiten palvelevat ryhmittelyt.
Olennaista tietoa liiketoiminnan kehittämisen näkökulmasta.
Strateginen asiakastutkimus on kokonaisvaltainen tutkimus, joka sisältää sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Tutkimus toteutetaan haastattelemalla avainhenkilöitä sekä sähköisiä kyselyitä hyödyntäen. Saatte käyttöönne yksityiskohtaisen raportin, joka koostetaan tutkimustuloksista. Lisäksi luomme tuloksien pohjalta havainnollistavan analyysin, joka sisältää asiakaskohtaiset toimenpidesuositukset.
Kohderyhmät tarpeesi mukaan
Strategista asiakastutkimusta voidaan hyödyntää moneen eri tarpeeseen ja kohdentaa useisiin kohderyhmiin. Mahdollisia tutkittavia kohderyhmiä voivat olla muun muassa:
- Nykyiset asiakkaat
- Potentiaaliset asiakkaat
- Hiipuvat ja entiset asiakkaat
Strateginen asiakastutkimus voidaan toteuttaa myös sidosryhmille, henkilöstölle, alihankkijoille ja toimittajille.
Faktatietoa päätöksenteon tueksi
Vaikuttava myynnin ja asiakkuuksien johtaminen edellyttää analyyttista tietoa menneestä ja nykyhetkestä. Strategisen päätöksenteon kannalta on kuitenkin tärkeintä saada selkeä tilannekuva asiakkaiden tulevaisuuden tarpeista ja odotuksista. Strategisella asiakastutkimuksella selvitetään asiakkaan odotukset, kokemukset ja toiveet, joilla asiakassuhteita voidaan kehittää kannattavampaan suuntaan.
Strategisen asiakastutkimuksen tärkein vaihe on sisällön suunnittelu. Kysymykset muotoillaan siten, että ongelmien sijaan asiakkaat tuottavat ratkaisuja. Tutkimuksen sisällöstä tehdään looginen ja riittävän tiivis, eikä asiakkailta kysytä asioita, jotka ovat jo tiedossa. Kokoamme tutkimustuloksista yksityiskohtaisen raportin sekä tarkan analyysin.
Huomioimme raporteissa myös organisaationne omat kohderyhmät – esimerkiksi johdolle tuotetaan tiivis esitys tärkeimpiä havaintoja painottaen.
Ota yhteyttä
Jouni Kahelin
Tutkimusjohtaja
0400 894 959
jouni.kahelin@balentor.fi