Vaikka tiimitoiminnan kehittäminen erilaisiin organisaatioihin on hankala prosessi, vaikuttaa kehityssuunta väistämättömältä. Organisaatiot madaltuvat ja entistä useammin asiakaslähtöiset toimintaprosessit ovat kehitystyön lähtökohtana.
Tiimityön ongelmista on esiintynyt viime aikoina kirjoituksia talouslehdistössä. Kehitystä lähempää seuranneet tietävät, että ongelmia on aina ollut. Lohduttavaa on myös tieto, että yleensä niihin on löytynyt ratkaisut.
Erityisen ongelmalliselta tiimiprosesseissa on tuntunut yhteishengen ja ilmapiirin kehittäminen. Vuosia työyhteisöissä muhineet ongelmat eivät välttämättä poistu lyhyen kurssijakson tuoman innostuksenkaan avulla.
Tämän ongelman ratkaisemisessa on osallistujien itsetuntemuksen kehittäminen olennaisin vaihe. Vain itsensä tunteva henkilö voi arvostaa itseään. Ja vain itseluottamuksen kautta voi arvostaa muita aidosti. Tässä onkin yhteistoiminnan ydin.
Tiimiytymisen kannalta on myös tärkeää tunnistaa ryhmän kaksoistavoitteen merkitys. Ryhmällä on sekä asia- että tunnetavoite.
Ryhmän asiatavoite on ensisijainen organisaation perustehtävän kannalta. Toisaalta asiakkaat haluavat myös ihmisläheistä palvelua. Myös henkilöstö odottaa työnteolta muutakin kuin mekanistista suorittamista. Näin ryhmälle muodostuu asiatavoitteen lisäksi tunnetavoite.
Tiimiprosessin onnistumisen taustalla onkin oikea yhdistelmä sekä asia- että tunnetavoitteita. Tiimityö vaatii myös toiminnan arviointia vastaavien mittareiden perusteella.
Mielenkiintoista onkin ollut havaita, että hyvä yhteishenki (tunnetavoite) onkin usein seurausta oikein asetettujen asiatavoitteiden saavuttamisesta. Tämä havainto voi antaa ajattelemisen aihetta kaikille tiimiprosessien kehittämisen parissa työskenteleville henkilöille!
Pekka T. Järvinen