Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?


    Myyntikulttuurin rakentaminen

    Myynnin kehittäminen

    Myynnillisyyden kehittäminen organisaatiossa

    Haluatko kehittää yrityksenne myyntikulttuuria niin, että myynnillinen ote asiakaskohtaamisissa on osa työntekijöiden arkea? Myynnillinen ote omassa työssään ei pelkästään paranna myynnin tuloksia, vaan vahvistaa myös asiakaskokemusta. Näillä onkin suoraan verrannollinen vaikutus yrityksen kasvun vahvistamiseen.
    Meidän asiantuntemuksemme avulla voit rakentaa sellaisen myyntikulttuurin, joka ei vain toimi tehokkaasti päivittäisissä asiakaskohtaamisissa, vaan myös edistää kestävää kasvua ja menestystä .
    Tutustu palveluihimme ja räätälöidään teille sopiva ratkaisu.

    Myyntikulttuurin rakentaminen – Myynnin Mindset

    Myynnin Mindset on organisaatiokulttuurin tila, jossa ihmiset oivaltavat, että myynti on tärkeää ja myyntityö on mukavaa. Myyminen on osa arkea ja ihmisillä on tarvittava tuki sekä osaaminen toteuttaa onnistunutta myyntityötä asiakaskohtaamisissaan.

    Myyntikulttuurin rakentamisessa otamme huomioon:

    • Myyntikulttuurin nykytila ja kehityskohdat
    • Mitä myyntikulttuurin kehittämisellä halutaan saavuttaa
    • Kehittämisen portaat ja muutoksen johtaminen
    • Henkilöstön valmennus

    Rakentaessamme yrityksellesi innostavaa myyntikulttuuria käymme läpi joko kaikkia tai yhteisesti sovittuja osa-alueita:

    • Kulttuuri ja tapa toimia sekä sen nykytilakartoitus: missä ollaan nyt, mitä lähdetään tavoittelemaan ja millaisia muutoksia onnistunut tavoitetila edellyttää henkilöstön ajattelussa, johtamismalleissa, prosesseissa ja arjen menettelyissä.
    • Myyntiprosessit
    • Asiakkaiden- sekä henkilöstön haastattelut
    • Luodaan palveluperiaatteet ja yhteiset pelisäännöt osallistaen henkilöstöä.
    • Esihenkilöiden valmennus vahvistamaan myynnillistä organisaatiokulttuuria.
    • Mittarit sekä seuranta: vaikuttavuutta mitataan arjen teoissa, suhtautumisessa ja palvelutilanteissa.

    Myyntikulttuurin johtaminen

    Myyntikulttuurin vahvistaminen oikeanlaisilla johtamistoimenpiteillä on tärkeää, jotta henkilöstöllä on edellytykset toteuttaa onnistunutta myyntityötä arjessaan ja myyntityö koetaan mielekkääksi.

    Mitä myyntikulttuurin johtamisessa tulee ottaa huomioon ja miten me autamme luomaan oikeanlaista johtamista:

    • Onko myyntitavoitteet, yhteiset palveluperiaatteet ja painopisteet organisaatiossa kirkkaana? Autamme selkeyttämään suunnan ja luomaan yhteiset mallit esihenkilöiden arjen tueksi.
    • Onko tavat arvioida ja oppia mallinnettu sekä arjessa systemaattisesti käytössä? Luomme yhdessä parhaat havainnoinnin, arjen ohjauksen ja johtamisen toimintamallit, jotka tukevat henkilöstön myynnillistä kehitystä.
    • Onko palkitsemismalli motivoiva? Luomme yhdessä myyntitavoitteita vastaavan palkitsemismallin ja viemme sen käytäntöön.
    • Vääränlaisen kulttuurin kitkeminen – Onko esihenkilöillä kyky puuttua ja muuttaa vääränlaista toimintaa. Vahvistamme esihenkilöiden johtamistaitoja, omalla esimerkillä johtamista ja vaikeisiin tilanteisiin puuttumiskyvykkyyttä.
    • Kokeeko asiakaspalvelu ja muu henkilöstö yhdessä tekemisen tärkeäksi? Vahvistamme Myynnin Mind Setiä organisaatiossa osallistaen henkilöstöä miettimään yhdessä keinoja, kuinka myyntityö koetaan tärkeäksi. Keinot viedään arkeen mitatuin tuloksin.

    Miten on?

    • Onko teidän myyntikulttuuri tavoitteiden mukaista?
    • Onko teillä keinot vahvistaa ja kehittää tavoiteltua myyntikulttuuria?
    • Toteuttaako koko organisaatio aktiivisesti halutun kulttuurin mukaista toimintaa?

    Ota meihin yhteyttä ja vahvistetaan teidänkin organisaationne myyntikulttuuri halutulle tasolle.

    Petri Jaatinen

    Petri Jaatinen
    Yritysvalmentaja
    040 082 1673
    petri.jaatinen@balentor.fi

    Teemu Kaakinen

    Teemu Kaakinen
    Yritysvalmentaja
    050 591 2830
    teemu.kaakinen
    @balentor.fi

    Asiakaspalvelun myynnillistäminen

    Asiakaspalvelun myynnillistäminen ei vain lisää myyntituloksia, vaan parantaa myös asiakastyytyväisyyttä. Se on tehokas tapa vahvistaa kilpailuetua asiakkaiden vaatiessa yhä yksilöllisempää ja korkeatasoisempaa asiakaspalvelua, jossa pelkkä reagointi asiakkaan ongelmaan ei enää riitä. Asiakkaiden tyytyväisyys todetusti kasvaa, kun asiakaspalvelija osaa tunnistaa eri ostajapersoonien tarpeisiin sopivia uusia ratkaisuja ja palvelutilanne malleja sekä osaa vuorovaikuttaa oikealla tavalla eri asiakastyyppien kanssa, samalla myynnin tulokset kasvavat.

    Luomme yhdessä yrityksellenne sopivan palvelukohtaamisen mallin, jossa myynti on erottamattomasti mukana ja valmennamme asiakaspalvelijasi tunnistamaan tilanteet, joissa on mahdollista tarjota lisäarvoa, ja näin muuttamaan vuorovaikutukset tuloksekkaaksi kohtaamiseksi.

    Mitä asiakaspalvelun myynnillistämisessä tulee ottaa huomioon ja miten me tuemme muutosta?

    Kulttuurin muutos – Vanhasta pois oppiminen

    Asiakaspalvelun myynnillistämisessä on usein myös kyse kulttuurin ja ajattelutavan muutoksesta. Monelle asiakaspalvelijalle jo pelkkä ajatuskin myymisestä saattaa herättää epävarmuutta, jopa pelkoa.

    Autamme asiakaspalvelijoita ylittämään myynnin aiheuttaman epävarmuuden ja pelon, korostamalla kuinka myynti on olennainen osa asiakkaan palvelemista. Kauttamme asiakkaamme saavat vuorovaikutukseta käytännön oppeja ja työkaluja jolloin tulee luontainen osa palvelutilannetta.

    Uusien taitojen sisäistäminen ja kehittäminen

    Kaikkein parhaiten tämä onnistuu tunnistamalla ne palvelutilanteet, joissa myynti nähdään luontevana ja tärkeänä osana palvelua.

    Valmennuksessamme keskitytäänkin tunnistamaan ne palvelutilanteet, joissa myynnin esille tuominen on luontevaa ja hyödyllistä. Käymme läpi tekniikoita, joiden avulla myynnin merkitys ja puheeksi ottamisen tekniikat sisäistyvät, mikä madaltaa myyntityöhön tarttumisen kynnystä.

    Myynnilliset valmiudet:

    Tarkastelemme ja kehitämme asiakaspalvelijoiden myynnillisiä valmiuksia, kuten kysymystekniikoita asiakkaan piilotarpeiden selvittämiseksi, palveluiden ja tuotteiden hyötyjen selkeää kommunikointia, sekä kykyä käsitellä asiakkaan vastaväitteitä ja tehdä kohdennettuja suosituksia. Ydintaidot ovat siis kiinnostuksen herättäminen ja lopulta ostopäätökseen ohjaamisen. Nämä taidot ovat keskeisiä muuttaessamme asiakaspalvelukontaktit myyntitilaisuuksiksi.

    Asiakaspalvelun mitattavuus

    Asiakaskeskeisen myyntikulttuurin kehittäminen nojaa tavoitteisiin, joita seurataan mittarein. Seuraamme asiakaspalvelun NPS:n parantumista ja samalla myynnillisten eurojen kasvamista. On yleistä, että jompikumpi tuloksista vaatii kehitystä toista enemmän ja yhdessä luommekin mallit, joilla arvioida sekä kehittää niin yksilön, tiimin kuin liiketoimintatasolla molempia tasoja.

    Asiakaspalvelun myynnillistämisen hyödyt:

    Kun asiakaspalvelu ja myynti yhdistyvät, organisaatiosi voi saavuttaa merkittävää kasvua sekä asiakastyytyväisyydessä että liikevaihdossa. Asiakaspalvelun myynnillistäminen tarjoaa mahdollisuuden kasvattaa asiakkaidesi sitoutuvuutta tarjoamalla heille aktiivisesti ratkaisuja, jotka todella vastaavat heidän tarpeitaan ja edistävät heidän liiketoimintaansa.

    Kaikki myyvät -myyntivalmennus

    Onko organisaatiossasi haasteena, että jokaisen työntekijän tulisi osallistua myyntityöhön, mutta tarvittavaa myynnillistä osaamista ei ole myyntityöhön tai parhaan asiakaskokemuksen synnyttämiseen? ”Kaikki myyvät” -myyntivalmennus on räätälöity juuri organisaatioille, jotka haluavat vahvistaa asiakaskeskeistä ja myynnillistä kulttuuria työntekijöiden asiakaskohtaamisissa. Valmennuksessa keskitytään yhteisen myyntikulttuurin määrittelyyn ja myynnillisten tilanteiden tunnistamiseen arkipäivän asiakaskohtaamisissa. Valmennamme eri rooleissa toimivia henkilöitä tunnistamaan ja hyödyntämään myyntipaikkoja luontevasti ja aktiivisesti.

    Miten myyntikulttuuria muutetaan? Valmennuksessa suunnitellaan yhdessä toimivat myynnilliset mallit, jotka auttavat koko organisaatiota omaksumaan myyntiä tukevan ajattelumallin. Harjoittelemme käytännön taitoja ja tarjoamme työkalut, joilla jokainen työntekijä voi lisätä myyntituloksia omassa roolissaan. Osana myyntikulttuurin vahvistamista uudistetaan esihenkilöiden tavat ja toimintamallit, jotka tukevat myyntikulttuurin muutosta. Valmennuksen avulla työntekijät oppivat luomaan aitoja asiakaskohtaamisia, joissa myynti integroituu osaksi palvelua luoden lisäarvoa asiakkaalle.

    Miten on?

    • Onko jokaisen työntekijän vastuulla myynti ja paras asiakaskokemus, mutta taidot kaipaavat kehittämistä?
    • Miten asiantuntija voi toteuttaa omassa roolissaan aktiivista myyntiä ja asiakasarvon tuottoa?
    • Kuinka tunnistaa myynnillisiä mahdollisuuksia jokapäiväisissä asiakaskohtaamisissa?
    • Kuinka esihenkilöt voivat omassa roolissaan tukea tavoiteltua myyntikulttuuria?